Banner Forum Image

Amningshjälp snälla!

Diskutera barns matvanor och barnmat

Re: Amningshjälp snälla!

Inläggav che » fre jan 14, 2011 22:32

Jag hör att du har det jobbigt!!! Det gör jävulskt ont när det strular. orkar du fortsätta amma till måndag?

På din beskrivning låter det som svamp, om det sitter i barnets mun är det vitt men det är inte alltid det gör ont på barnet. Vårtorna blir röda o fjälliga o de flesta beskriver en brännande kliande känsla. Du ska behandlas med Mycostatin i minst 10 dagar.

På det bröstet som gör ont kan du titta efter en liten, liten vit prick, sk white spot, kan möjligen vara det men jag gissar nog mer på svamp.

Jag måste ändå fråga om barnets tag, har ditt barn ett bra tag o ligger i rätt position? Ser bröstvårtan ut som vanlig efter amning? Får barnet släppa bröstet själv? Be en amningsUTBILDAD (inte bvc alltid) göra en amningsobservation.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » lör jan 15, 2011 09:05

Tack Che för ditt engagemang! Exakt så du beskriver är det! Idag känner jag mig uppriktigt jävla ledsen för de blir bara värre trots att jag kokar tvättar och smörjer..men antagligen hjälper väl inte daktakort som hon rekomenderade. Är den salvan du skriver receptfri? Jag har varit tvungen att köpa ersättning och ge nån gång då o då för jag inte klarat smärtan. Så jag kan härda ut till måndag tror jag.. Det gör inte riktigt lika ont om bröstet är riktigt fullt, han behöver väl inte suga så hårt då? Àngående hans grepp så kan de inte va de eftersom vi använder amningsnapp.. Har vi gjort från han va 2 veckor eftersoM det tog så himla lång tid för han o få grepp o tappa hela tiden tutten. men sen har vi tränat lite då och då utan, nu använder vi den hela tiden ifall de nu e svamp (jag kokar dom mellan varje amning). Tack igen för dina svar!
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » lör jan 15, 2011 18:02

Finns fluconazol också, det ska hjälpa ganska fort om den dos du fått räcker till. Gå inte länge o ha ont. Vill också påminna om att svampen trivs bra i fuktiga miljöer så försök lufta brösten så det inte är vått där.

Byt amningsbh ofta o tvätta allt i 60 grader.

Du är stark som härdar ut. Det gynnar både dig ock bebisen.

Det låter som att du har svamp o att den smärta du har när du ammar ställer till det ytterligare. Amningsnappen i sig- skaver den? Tar inte barnet bröstet alls om du tar bort den? När det gör ont spänner du dig o släpper inte mjölken ordentligt. Du bör ta hand om dig, se till att ha det skönt o lugnt, äta o vila o förstås dricka, försöka att inte stressa. Se till att ha det bekvämt när du ammar så du kan slappna av så gott du kan. Kan din man massera dina axlar eller fötter när du ammar? Det gör skillnad om utdrivningen krånglar pga smärta eller oro. Låt allt annat vara o bara ta det lugnt.

Om du har ett bröst som gör mindre ont börja alltid amma där, när utdrivningen sätter fart gör den det i det andra bröstet också o barnet behöver inte suga så hårt för att få igång mjölken.

Amningsnappen i sig kan också ställa till det då det är svårare för bebisen att tömma bröstet men du har inte feber eller så, ömma bröst (inte bara bröstvårta)?

Jag tycker du gör ett jättebra jobb som fortsätter amma trots smärta. Det här är sånt som tyvärr händer, stå på dig på vårdcentralen eller på bvc så du får hjälp det är inte ok att ha ont i många dagar. Vänd dig till amningsmottagning eller gå in på amningshjälpens sida eller ring en hjälpmamma från amningshjälpen om du inte får gehör på måndag!!!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » lör jan 15, 2011 20:44

jag tycker jag sköter allt gällande mat o dryck o sover bra på natten kasper äter bara en till två gånger.. skall tämka på att byta bh:n oftare.. som tur va läcker jag inget iaf..

han kan äta utan amningsnapp alla gånger utan på natten n är vi liggammar men bvc tanten ja prata med sa att ja skulle ha den för han inte skulle ge mig mer svamp?

ingen feber eller ont någon annanstans..

Jag är orolig för att produktionen skall minska nu när jag ger ersättning ibland hur fort går de? kan man öka på den sen om jag nu blir av med denna skiten nån gång?

angående vilket bröst man ammar på, lite ointressant i situationen men ändå kan ja inte helt släppa de, charlie tyckte bäst om vänster bröstet och ammade mer på de än på högra nu är då vänster bröstet aningen (inte direkt så de syns men) större och det är givetvis de bröstet som inte gör ont nu så vill ju inte amma mycket mer på de än på andra heller för då kommer de väl bli stor skillnad kanske i slutändan?

tack återigen.
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Blåbäret » sön jan 16, 2011 11:01

Du kan absolut öka produktionen senare. Då lägger du barnet till bröstet oftare, ser till att äta bra och dricka lite extra (fick jag göra iaf). Amma alltid båda brösten vid varje tillfälle så stimuleras produktionen i båda brösten. Ta det lugnt i övrigt några dagar och se till att amma ofta så ökar produktionen förhoppningsvis efter ett par dagar. Så det är inte kört på nåt sätt för att du drar ned på amningen nu.

Annars kan jag inte så mkt om svamp-grejen. Hade mer en massa mjölkstockning och så ont i bröstvårtorna i början.

Kämpa på.
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav che » sön jan 16, 2011 12:15

Jag vet inte var din bvcsköterska har fått sin info gällande amningsnapp o svamp och jag har aldrig hört talas om ett sådant samband, jag tänker snarare att sambandet är tvärtom. Förutom det faktum att barnet inte tummer optimalt o på det sättet kan ställa till det med stockning osv.

Brösten blir inte olika i slutändan, efter amningslut alltså. om du ammar på bara ett bröst kommer det mest troligt vara skillnad i bröststorlek på det bröstet med mjölk o det som då inte ammas o är utan mjölk. Att det skulle vara bestående behöver du inte vara orolig för. De allra flesta har ett bröst som är lite större än det andra. Så du kan lugnt amma på det bröstet som inte smärtar för att underlätta det andra bröstet. Det går att helamma ett barn med ett bröst också.

Produktionen minskar naturligt när du ammar mindre. Det tar normalt ett par dagar att få upp den igen, går ganska fort. Allra bäst stimuleras brösten av att barnet ammar på båda brösten flera gånger istället för lång stund på ett bröst. Ger du nåt mål ersättning per dag är du uppe i full produktion igen ganska omgående. Ger du flera mål tillägg kanske du börjar med att ta bort ett mål eller minska ner 10 ml eller så per tillfälle o låter barnet alltid amma innan det får tillägg.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » sön jan 16, 2011 20:59

Nu sitter ja bara o bölar som ett litet barn ja orkar inte mer!! under eftermiddagen har det kommit en smärta i problem bröstet halva bröstet utsidan som blir värre o värre jag har försökt pumpa de o tömt de i stort sett, duschat varmt de känns som ett megafon blåmärke typ. De ser ut som vanligt förutom en röd ådra typ som går över bröstet, nu känns de som jag fått feber och jag fryser mjölkstockning eller?? Orkar inte det med fan.. Fan fan också! Hur ska ja göra nu om de blir värre kommer jag inte palla o åka till BVC i morgon för självklart har vi inte bilen nu utan de blir buss..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » sön jan 16, 2011 22:37

Gör ett sista försök o ser om internetuppkopplingen håller!

Ja det kan vara en stockning, är det hårt? Varmt? Har du influensakänsla? Feber? Trött? Är det på utsidan av bröstet? Rött? Svullet? Någon vit prick?

Om du orkar amma är det ändå bäst för er båda, bebisen tömmer bröstet optimalt o det är viktigt att det blir riktigt tömt nu. Använd pump eller handmjölka annars. H inte åtsittande kläder.

Värme på bröstet innan amning underlättar, massera under amning ut mot bröstvårtan, ej i cirkulerande rörelser. Vila o behandla dig med febernedsättande om du behöver. Amma ofta!

Amma i olika riktningar o ställningar så bröstet verkligen töms, tänk att barnet ska suga ut stockningen, drick ordentligt o du har feber. Det ska kännas bättre ganska snart, har det inte blivit bättre om ett eller två dygn eller om det blir värre bör du kontakta amningsmottagning eller läkare. Detta är inget man bör eller ska gå med i flera dagar, det kan bli värre. Blir det inte bättre kan det bli aktuellt att behandla med antibiotika o det i kombination med amning kommer göra att du blir bättre ett dygn eller två senare.

Känns det inte bättre om ett dygn tycker jag du ska be om hjälp, det ska liksom kännas lite mer upplckrat o inte lika hårt. Amning o massage samt värme o vila gör inte så det går bort till i morgon men det ska som sagt kännas...ja...lite mer uppluckrat helt enkelt.

Du har numret, ring! Detta är inte farligt eller helt ovanligt men det gör ont!!!! Jag tycker det är bra att du orkat med hitintills att fortsätta amma, det underlättar. Stockningar kan tex komma för att bröstet inte tömms ordentligt, som tex när man använder amningsnapp. Kan du är det bra om du försöker avveckla användandet, men kanske inte just nu om det underlättar.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Blåbäret » sön jan 30, 2011 13:20

Undrar hur det går för dig? Känner så med dig och minns hur jag satt och grät jag med vid mina mjölkstockningar.
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav hellokitty » sön jan 30, 2011 13:41

Åh tack jag blev färdig med antibiotikan igår och nu har jag inte ont längre :) såå skönt va verkligen på väg o lägga ner amningen men nu är jag såklart glad att ja stod ut, tack vare er!
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » sön jan 30, 2011 13:58

Bra kämpat tjejen!!!!
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Blåbäret » lör feb 05, 2011 10:32

Vad himla skönt att höra. Blir glad för din skull.
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav mia85 » lör feb 05, 2011 11:03

Hitta denna tråden först nu, men vill ändå säga Starkt jobbat!! :D

Jag kände igen mig så i beskrivningen då amningen med andra sonen gjorde så ont så jag flera gånger fick hålla emot för att inte slänga honom ifrån mig.. Jag grät, kved, satt dubbelvikt och bara svor igenom amningens första minuter :(
Hade ingen aning om att man kunde få svamp.. hm, men då vet jag det om jag skulle få samma grej nästa gång. Jag kämpade på, precis som du, och amningen blev tillslut så gott som smärtfri.. fast då hade det gått 3-4 månader tror jag (man glömmer så snabbt)

Hoppas att resten av din amningsperiod blir smärtfri! :)
mia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör feb 05, 2011 12:52

Jag har klippt sönder en handduk och har små runda handdukar i BH:n nu istället för de där inläggen. Jag läcker så lite + att det bara kommer nån droppe när jag ammar (från andra bröstet). Känns så onödigt att betala + skräpa ner med dom där...får se hur länge det funkar...:-)
sprallos

Inläggav che » mån feb 07, 2011 21:40

Goda nyheter så här på kvällskvisten!

Heja HelloKitty!
che
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Matvanor & barnmat