Amning,matning, smakportioner osv!
49 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Amning,matning, smakportioner osv!
Hannes är idag snart 4 månader gammal och jag helammar fortfarande honom. Han får bara ersättning då jag e i väg o tränar då jag inte hunnnit pumpa ur. Jag hade iaf tänkt att försöka amma honom helt till 6 månader och delvis minst i 8 månader.
Hur har ni tänkt eller hur gör ni nu? Nån som börjat med smakportioner och när gjorde ni isåfall det?
Vi har köpt hem lite olika "4 månaders" burkar med olika smaker och funderar på att börja introducera lite smaker runt 4-5 månader sådär.
Hur har ni tänkt eller hur gör ni nu? Nån som börjat med smakportioner och när gjorde ni isåfall det?
Vi har köpt hem lite olika "4 månaders" burkar med olika smaker och funderar på att börja introducera lite smaker runt 4-5 månader sådär.
- Lintotten
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Amning,matning, smakportioner osv!
Har nog tänkt uniefär som du...helamma i 6 månader, sen får vi se hur länge vi håller på. Har tänkt börja jobba igen vid ca 8-9 månader så då får man väl trappa ner. Har inte gett någon ersättning alls än.
Smakportioner har jag tänkt börja med efter 4 månaderskontrollen då vi skulle prata lite mat. Tror det blir att börja med potatis. Ska även pratat mat i föräldragruppen runt Melkers 4 månaders dag.
Smakportioner har jag tänkt börja med efter 4 månaderskontrollen då vi skulle prata lite mat. Tror det blir att börja med potatis. Ska även pratat mat i föräldragruppen runt Melkers 4 månaders dag.
-

mirwa - Galen i vimedbarn.se

Jag har oxå tänkt helamma till 6 månader, men jag skulle kunna tänka mej att fortsätta ett tag till till jag, får se hur det går.
Har inte tänkt så mycket på smakportioner än, känner inte att det är nån brådska heller, börjar väl när han visar intresse, får se vad vi pratar om på bvc... Har köpt en bok om mos, hihi, "Första och andra MOSboken" av Johanna Westman, rekommenderas, jättefin, en pekbok till barnet o en receptbok till föräldern! Så jag har tänkt att göra egen mat och använda ekologiskt till Leon, får se hur redig jag blir, haha!
Har inte tänkt så mycket på smakportioner än, känner inte att det är nån brådska heller, börjar väl när han visar intresse, får se vad vi pratar om på bvc... Har köpt en bok om mos, hihi, "Första och andra MOSboken" av Johanna Westman, rekommenderas, jättefin, en pekbok till barnet o en receptbok till föräldern! Så jag har tänkt att göra egen mat och använda ekologiskt till Leon, får se hur redig jag blir, haha!
- Ki27
- Alltid online

Näe jag känner inte heller någon brådska över det där med mat och smakportioner! Det får komma sen..Känner att amningen e så praktisk för man har den ju alltid med sig och det kostar inget! Däremot känner jag att det börjar bli rätt tröttsamt att amma.
Hannes måste ha kommit in i nån slags tillväxtfas för han vill typ äta jätte oregelbundet. Ofta bara 2 timmar emellan målen! Dessutom har han börjat vakna vid 3-tiden på natten o äta, det har han inte gjort innan. O när jag ammar känns det ofta som om han inte blir riktigt riktigt nöjd, för han sprattlar o skriker emellanåt under amningen.....blää när det trilskas...
- Lintotten
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

De har en tillväxtperiod nu runt 3-4 månader, så då är det många som ger upp har jag hört, men det är bara att hålla ut för det ska bli bättre! Leon äter oftare på natten nu igen, även på dagen, så jag har ingen koll alls längre, han småäter och fler ggr.
- Ki27
- Alltid online

jag började med smakportioner till saga när hon va starx över 3 månader (ingen jätte hitt) då fick hon smaka potatis mosad i bröstmjölk och mosad banan.. när hon blev 4 månader började hon vakna minst 1 gång om natten då sa hon på BVC att jag kunde ge henne gröt på kvällen och efter första smakportionen med gröt vägrade hon ammas och hon vägrade nappflaksa så jag kunde inte ge henne ersättning heller de enda hon ville ha var gröt och de funkade bra tills hon blev 5 månader då börja vi ge henne mat och mer frukt sen har allt flytit på nu är hon 7 månader och äter banan omosad helt själv (bara man skalar den åt henne)
-

saga88 - Har vimedbarn.se som startsida

Helammar också Joel ännu! Han får dock en flaska ersättning någon kväll ibland då jag märker att det behövs.
Som ni kanske vet så har ju jag en stor bebis pojke och på 3 månaders kontrollen sa tanten att jag nog får börja ge honom lite potatis vid 4 månander - för hans egen skull! Så att han hålls mätt!
Jag kommer att börja med potatis när han blir 4 månader, det har jag bestämt mej för! Har gjort lika med storasyster och storebror. Storebror ammade jag delvis till han var 10 månader, då slutade han självmant att ta bröstet.
Kommer att göra så mycket av hans mat som möjligt själv, tycker att många av köpe burkarna både luktar och smakar apa, så varför ge det till sin lille älskling?? Fruktpureér köper jag nog däremot färdiga.
Kan ju nämna en tumregel ang sädesslag som man går efter här i Finland. KORV regeln. Dvs Kaura - Ohra - Ruis - Vehnä ----> Havre - Korn - Råg - Vete - i den ordningen kan man introducera sädesslagen sen.
Som ni kanske vet så har ju jag en stor bebis pojke och på 3 månaders kontrollen sa tanten att jag nog får börja ge honom lite potatis vid 4 månander - för hans egen skull! Så att han hålls mätt!
Jag kommer att börja med potatis när han blir 4 månader, det har jag bestämt mej för! Har gjort lika med storasyster och storebror. Storebror ammade jag delvis till han var 10 månader, då slutade han självmant att ta bröstet.
Kommer att göra så mycket av hans mat som möjligt själv, tycker att många av köpe burkarna både luktar och smakar apa, så varför ge det till sin lille älskling?? Fruktpureér köper jag nog däremot färdiga.
Kan ju nämna en tumregel ang sädesslag som man går efter här i Finland. KORV regeln. Dvs Kaura - Ohra - Ruis - Vehnä ----> Havre - Korn - Råg - Vete - i den ordningen kan man introducera sädesslagen sen.
-

MammaLotta - Alltid online

tänkte vänta tills isabella e 6 månader..men tänkte fortsätta amma så länge som ja kan,,,ammade sonen i 9 månader så d e la nåt ja siktar på..
ger ersättning två ggr/dag nu pga att hon inte växt som hon ska men d ska bli roligt att börja me smakisar sen..alla dessa roliga miner!!
ger ersättning två ggr/dag nu pga att hon inte växt som hon ska men d ska bli roligt att börja me smakisar sen..alla dessa roliga miner!!
-

evelina1985a - Alltid online

Tyvärr sina min mjölk när sonen va 2 veckor så han har fått ersättning sen dess, går väl sådär.. han går inte upp så mycke i vikt o e inte alls så intresserad av o äta ersättningen så vi började me smakisar för en vecka sen ungefär, han blir 4 månader på lördag.. har gett lite olika för o se hur han reagerar, potatisen går d sådär me, fruktpureerna oxå, banangröten går bäst tror jag, så blir väl lite mer av den varan nu.. ger en gång på dan efter ersättning o en gång på kvällen innan han ska sova..
- nilla6
- Alltid online

När ni ger smakisar ska ni ge en och samma sort ett par dagar för at se hur barnet reagerar och för att de ska hinna vänja sej vid smaken.
Om man t.ex ger fler olika sorter och får en allergisk reaktion så kan det vara svårt att veta vilken sort barnet reagerar på.
Om man t.ex ger fler olika sorter och får en allergisk reaktion så kan det vara svårt att veta vilken sort barnet reagerar på.
-

MammaLotta - Alltid online

Jag har börjat med smakisar till Hannah. Potatis och havregröt. Det går ganska bra.
Jag har planerat att helamma till hon blir 6 månader. Sen ska jag börja trappa ner så mycket som möjligt. Jag trivs inte så bra med amningen och nu den senaste tiden verkar det inte som om det finns tillräckligt med mjölk på kvällarna. Hon trilskas och blir arg vid bröstet. Ersättning vill hon inte ha, hon dricker max 40 ml. Provade senast igår kväll att ge henne ersättning igen. Därför har jag börjat med grötsmakisar nu på kvällen och fortsätter tills hon kan äta en hel portion. Men jag har tänkt att amma efteråt också även fast hon äter en hel portion gröt på kvällen.
Jag har planerat att helamma till hon blir 6 månader. Sen ska jag börja trappa ner så mycket som möjligt. Jag trivs inte så bra med amningen och nu den senaste tiden verkar det inte som om det finns tillräckligt med mjölk på kvällarna. Hon trilskas och blir arg vid bröstet. Ersättning vill hon inte ha, hon dricker max 40 ml. Provade senast igår kväll att ge henne ersättning igen. Därför har jag börjat med grötsmakisar nu på kvällen och fortsätter tills hon kan äta en hel portion. Men jag har tänkt att amma efteråt också även fast hon äter en hel portion gröt på kvällen.
- Cecilia*
- Alltid online

Tack för alla bra tips MammaLotta
Man får ta en sak i taget och försöka att inte stressa. Själv vill jag undvika ersättning eller att flaskamma för att det inteb ska strula med den vanliga amningen, men det fungerar ju jätte bra för en del.
Man får ta en sak i taget och försöka att inte stressa. Själv vill jag undvika ersättning eller att flaskamma för att det inteb ska strula med den vanliga amningen, men det fungerar ju jätte bra för en del.
-

mirwa - Galen i vimedbarn.se

har gett Casper smakisar i snart 2 veckor å allt har gått bra. började med havregröt som han fick i 1 1/2 vecka å nu har jag börjat ge potatis.
håller med MammaLotta att man ska prova en smak i taget just för allergi å sen för att dom ska lära sig smaken. det första man ger dom gillar de oftast inte men efter ett par dagar tycker de om det. (förhoppningsvis
)
Sen ska man väll vänta med frukter för det e ju sött å gott.
Hörde att morötter skulle man mä vänta med för de e sötare än tex potatis å palsternacka. nå mer som har hört det????
håller med MammaLotta att man ska prova en smak i taget just för allergi å sen för att dom ska lära sig smaken. det första man ger dom gillar de oftast inte men efter ett par dagar tycker de om det. (förhoppningsvis
Sen ska man väll vänta med frukter för det e ju sött å gott.
Hörde att morötter skulle man mä vänta med för de e sötare än tex potatis å palsternacka. nå mer som har hört det????
-

mia* - Alltid online

Ja, det där med smakisar.
Man ska väl inte joxa med för mycket olika sorter, utan ta en sort en längre tid bara så att de vänjer sig vid konsistensen, inte att de ska vänja sig vid en massa olika sorters smaker?
Man ska väl inte joxa med för mycket olika sorter, utan ta en sort en längre tid bara så att de vänjer sig vid konsistensen, inte att de ska vänja sig vid en massa olika sorters smaker?
- Ki27
- Alltid online

Jag helammar Adam fortfarande och det tänker jag göra ett bra tag till. Jag känner att ammningen fungerar mer än perfekt och att det är såååååååå praktikst och bekvämt! På BVC sa man till mig att ersättning behöver jag inte ge eftersom Adam växer som han skall både i vikt och i längd. Jag tänker börja testa potatis och någon kokt grönsak först när Adam är mer än 4 månader. BVC tanten sa att man skall inte ha så bråttom och det har jag inte.
- carina_
- Alltid online

49 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Återgå till Septembermammor 2008