Banner Forum Image

Amning

Diskutera barns matvanor och barnmat

Amning

Inläggav Supermamman » ons mar 16, 2011 07:30

De här med amning och gå över till vanlig mat ja blir så irriterad...när ja väntade theo min son så va de sagt att vid 4 månader MÅSTE dom börja provsmaka för vid 6 månader så måste dom byta ut ett mål mat....Jaha sa ja stressade på och kände bara panik över allting...får veta senare att dom som va innan behövde inte ge före 6 månader provportioner och även i andra kommuner behöver dom inte de så denna gång ska ja fan vara BENHÅRD ja vill inte stressa min amning igen allt vart superrörigt och ja kände mig maktlös...de ända som är är att ja hoppas SM inte klampar in och ska bestämma lite...som de brukar bli ibland :( men de är väl de dom e till för att klampa lite snett på en :-P

Ja har iallfall bestämt mig för att amma fullt i 6 månader UTAN PROVSMAK ska även prata med sambon om detta så han kan hjälpa till och stoppa alla som ska köra in saker i munnen på barnen fasen va dom stoppa i lilleman saker när han va liten bäbis och ja nästan stod och skrek NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ du får inte...men men de är så när folk inte lyssnar på en...Tyvärr...hoppas verkligen de går bra denna gång och att folk lyssnar på vad jag vill och inte gör som dom vill.
Bild
Bild
Supermamman
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Amning

Inläggav Fru S. » ons mar 16, 2011 08:59

Det berömda "smakfönstret" ja!
Nej, nåt sånt finns väl egentligen inte...

Stå på er! Det är ert barn och andra ska bara skita i vad ni gör och hur ni hanterar ert barn. Du får ta barnet ifrån dom om dom inte kan sköta sig och lyssna på vad ni vill.

Jag har ett liknande problem med en i vår närhet. Personen i fråga hr alltid så otroligt mycket parfym på sig och jag vill inte att min bebis ska lkta parfym när jag får tillbaka henne. Vi har sagt till men det struntar den i.... Respektlöst.

Lycka till med amningen!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » ons mar 16, 2011 11:15

Bra att du tänker efter redan nu och pratar med din sambo så att du får hjälp att stå på dig. För egentligen är det ju det det handlar om, att du ska stå på dig och göra så som du och din sambo tror är bäst. Vad alla andra säger spelar ingen roll egentligen, oavsett om det är BVC, släkt eller vänner. Det är ni som bestämmer över ert barn och ni ska göra det som känns bra för er!

Lycka till :)
Bild
Bild
CattisR

Inläggav Nelia » ons mar 16, 2011 11:30

Vi började också med smakportioner vid 4 månader till Joel efter råd från alla håll och kanter. Det var så man skulle göra. Men nu med nästa så tänker jag nog också helamma 6 månader innan smakportioner. Vi kommer dessutom vara i ett extremt varmt Portugal när bebis är från 8 månader till 10 månader och vill då ha såpass bra liv i amningen så att jag kan delamma (mycket) större delen av sommaren då det är en bra vätsketillförsel och näring samt bra för immunförsvaret.

På tal om parfym så avskydde Joel alla som hade parfym på sig så de fick inte bära ändå. Han bara skrek och ville därifrån. Hehe... Rätt åt dem!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Supermamman » tor mar 17, 2011 07:33

Ja grejen är de nu då då ja har pratat med sambon att ja står väl där själv och skriker och har mig för ja fick till svar men va gör de om den smakar....men de är som vanligt ja får stå där själv med mina beslut och må skit då ingen lyssnar...GUD SÅ LESS JA BLIR PÅ ATT BRY MIG ENSAM!!! ändå sa ja åt honom att ja får ångest.....men men då de gäller lilla mamma så kan han väl inte säga nej jävla mammagris
Bild
Bild
Supermamman

Inläggav Supermamman » fre mar 18, 2011 20:19

haha har pratat med sambon igen och ja tror han äntligen insett hur ja verkligen känner så nu ska vi göra som ja vill känns skönt...men rätt som de e är han väl där och ändrar sig igen men ja ska njuta av tiden ja får som ja vill ;)
Bild
Bild
Supermamman

Inläggav che » lör mar 19, 2011 21:23

Man gör som det känns bra o som passar egna familjen. Bvc kan inte bestämma hur du ska göra utan det gör du själv. Rekommendationerna säger exklusiv amning i sex månader vilket innebär inget annat än bröstmjölk o medicin. Därefter inför man långsamt smakportioner i form av teskedar. Det är positivt både för mamma och bebis att amma till ett år eller längre.

Vill man ge mat lite tidigare kan man göra så även om rek säger annat. Så länge barnet är med på noterna är det helt ok. Du bestämmer själv vad som blir bäst för er.

När det gäller omgivningen som "vill väl" o trugar i barnet div skit- Säg nej. Ingen har rätt att gå över ditt o din mans huvud o bestämma över ert barn. Du har en magkänsla som säger ifrån, lyssna på den. Dina instinkter ligger dessutom helt i linje för vad rekomendationerna säger!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Supermamman » tis mar 22, 2011 22:43

tack för ditt svar che...ja suger åt mig allt som sägs och så kan de vara ibland...

jo ja vet man ska inte göra som omgivningen säger eller låta omgivningen göra som dom vill men de är inte så lätt alla ånger då folk VERKLIGEN INTE lyssnar på oss. Dom gjorde inte de med vårat första barn iallafall.
Bild
Bild
Supermamman

Inläggav che » ons mar 23, 2011 03:01

Jag har själv skapat världens finaste o första barnbarn på båda våra sidor. Mitt barn har ensam fokus. Min man o jag delar tankar kring vad som är ok o inte o det underlättar en del. I övrigt har vi väl bestämt att det bästa är om jag tar hand om mina föräldrar o han om sina.

Jag har varit tydlig o sagt nej. Ingen motivering ska behövas, mina tankar kring mitt barn måste respekteras. Min svärmor dricker inte vatten vilket gör att hon gärna erbjuder typ nyponsoppa o sån skit. Hon ger alltid mitt barn juice o visserligen är färskpressad o utan socker men det gör ju att mitt barn bara dricker, i princip, när hen är hos henne. Jag har markerat o sagt att det kan vara ok nån gång men inte jämt o framförallt inte i några mängder. Till min man har jag sagt att om det inte fungerar så funkar det ju inte att vårt barn är hos henne.

Stå på dig om vad du vill. Var framförallt inte otydlig. Ger ngn ditt barn ngt som du inte vill säg direkt ifrån- DET VAR INTE OK! SLUTA GE MITT BARN SÅNT SOM JAG INTE GODKÄNT!

Du kommer vinna mest på att säga ifrån direkt.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Supermamman » lör mar 26, 2011 09:45

tack för era svar..jo ja ska stå på mig så gott ja orkar med min son som nu är 2 så bröt ja ihop några gånger och ja tror lite gick in då ja bara började toklipa då folk inte lyssna och gick därifrån. Och då va sonen bara några månader gammal
Bild
Bild
Supermamman

Återgå till Matvanor & barnmat