Banner Forum Image

Amma eller inte amma det är frågan...

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Amma eller inte amma det är frågan...

Inläggav MammaMaja » tis nov 16, 2010 22:48

Amma eller inte amma det är frågan...det är precis så jag känner.
har ju min lilla Isabella (född sept 2010) som är som alla nyföddingar äta, sova, bajsa.
men nu är ju det här med ammningen. det är pinsamt men det är ju det jag har problem med. det är ju så att jag har alldeles för mycket mjölk, visst många klagar över att dom inte har mjölk så att det räker eller tillochmed igen mjölk alls. men att ha föör mycket mjölkk är lika jobbigt.
stackars Isabella hinner inte med flödet det bara väller ut och jag kan ibland se paniken i henns ögon. det slutar ju såklart med att hon blir as ledssen och börjar gallskrika och vill inte ha någon mat. och så börjar ju jag såklart gråta och svära...jag upp lever ju också att hon sväljer mycket luft när hon ammar för att det kommer för mycket. vilket i sin tur gör så att hon får ont i magen. jag har jut såklart prövad att pumpa ur innan ammningen så att det inte är lika mycket i brösten men det verkar inte funka...
när jag var nyförlöst och skulle börja amma henne så gick det bra men jag fick ju såklart såriga bröstvårtor. då sa sköterkan åt mig att pumpa ur..20 min, 10 min på varje bröst,först 5 min på ena sen 5 min på andra osv..men jag sa redan då till sköterkan att jag har mycket mjölk (det hade jag med mitt första barn oxå) så att pumpa ur 20 min är nog dumt. -visst visst sa hon och klappade mig på axeln.men jag pumpade bara 5 min på varje bröst och hade fyllt flaskan med 130ml....jag trodde sköterskan skulle svimma när jag sa att jag bara pumpat 5 min på varje bröst och fått ut så mycket. det här var dagen efter förlossningen.
så mjölk finns det och blir över...men det jobbiga är ju oxå att Isabella inte kan äta när hon typ halv sover på natten när hon vaknar oh vill ha mat. jag måste se till att hon är orgentligt vaken. annars har vi mjölk i stort sätt över allt..
så jag funderar på att sluta amma.
jag har varit lite anti mjölkersättning pga att min första dotter som nu är 2 1/2 år blev jättedålig av just mjölkersättning när hon var liten..
men nu känner jag att det inte är mysigt el roligt att amma det känns mer jobbigt och jag har i stort sätt ångest inför varje matning...jag vill ju helst amma men jag pallar inte med det snart..
är det bara jag som har det jobbigt med för mycket mjölk eller hur gör man??
MammaMaja
Nykomling
Nykomling

Re: Amma eller inte amma det är frågan...

Inläggav Taweret » tis nov 16, 2010 23:05

Låter som om du verkligen sliter med detta med amningen trots att du har mycket mjölk.

Tyvärr så har jag inte så många råd att ge dig utan du måste känna själv vad som är viktigast för er. Jag blir dock lite avis på dig att du har så mycket mjölk jag slutade amma eller valde bort amning av motsatt anledning och hur mycket jag än pumpade så ökade inte produktionen av mjölk.

Så jag brukar om man inte kan amma säga att truga inte amningen för mycket om det inte går. Hoppas att du får lika klokare råd av någon som haft mycket mjölk.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tis nov 16, 2010 23:12

Jag hade också mycket mjölk, inte riktigt så mycket dock. Man måste ju tänka på att när det gäller mjölk så är det en fråga om produktion och efterfrågan. Ju mer barnet äter, desto mer tillverkas. Samma sak gäller om du pumpar. Det du kan göra, om det kommer massor, är att pumpa lite precis i början så det värsta trycket släpper, så när hon ska äta kommer det inte med sån kraft men inte i 5 min. Det kan ju vara det stora trycket som irriterar. Om hon suger igång och du sen släpper taget, antar jag att det sprutar, det gjorde det på mig. Om man håller det så, så kan man ju se hur länge det sprutar av sig själv.

Varför skulle du pumpa på båda brösten? Om du har mycket mjölk äter hon väl bara från det ena åt gången och då finns det ju verkligen inte nån vits med att pumpa ut på det andra. Det leder ju bara till mer mjölk.

I början är det svårt med mjölken för barnet äter så ojämnt. Produktionen har svårt att anpassa sig efter efterfrågan. Det kan också vara svårt att få riktig koll på hur det fungerar med att äta när man bara är två månader; det kan ta tid att lära sig :)
För allt spill så är det bara att alltid ha pads, tvättlappar och handdukar! :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » ons nov 17, 2010 17:24

Jag är ett amningsfan....kan inte rå för det. Det är en (om man ser till långa loppet) så otroligt kort tid man ammar, så jag tycker personligen att man får bita ihop lite. Amningen strular för alla, mer eller mindre i början...men det går ju till sig. Jag tror också att du får vara lite försiktig med pumpen. Eller så har du en trasa etc i närheten som du kan fånga upp störtfloden med när hon släpper pga hosta. Jag har också mycket mat och bra tryck och det händer dagligen att hon sätter i halsen. Man få bara vara beredd att täcka över brösten då hon släpper för annars blir det blött. Men efter några sånna "duschar" brukar det lätta.

Nu vill jag säga (innan alla flaskisar hoppar på mig) att det naturligtvis finns undantag då man INTE ska pressa vidare. Mår man dåligt av att amma eller om mjölken är av sån kvalite att barnet inte går upp i vikt som det ska så tycker jag såklart inte man ska fortsätta amma.
Men annars upplever jag att man slutar amma lite väl "lätt". Detta hör inte hemma i din tråd egentligen...bara en generell iaktagelse, inte mot dig personligen.
sprallos

Inläggav Redhotwera » ons nov 17, 2010 23:07

Jag är väl ett amningsfan jag också...speciellt de första månaderna. Med båda barnen har jag haft problem dock. Värst med Penny. Bakterier och svamp i båda brösten, fruktansvärda smärtor varje amning, främst när hon suger tag och det tar ett tag innan de små lär sig att hålla taget. Innan de lär sig måste de alltså ta om taget några gånger varje amning. samt smärta i flera timmar efter varje amning. Vilket alltså betyder konstant smärta i brösten. Jag hade ångest inför varje amningstillfälle under den perioden, och hon åt ofta...
Men jag gjorde detta för jag visste att det var det bästa för mitt barn. Jag kan dock tycka att jag skulle ha lagt av men det var svårt eftersom det gällde mitt eget barn.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav MammaMaja » tor nov 18, 2010 12:30

hej igen och tack för alla svar!
det e klart att jag vill amma, det är det bästa för min lilla plutt.
allt hänger ju så klart ihop. man e trött lite sönder stressad.
har själv fått halsfluss, 2a gången på 2 månader. Min 2 åring har varit sjuk nu i en vecka med feber och jätte snorig, på lilla Bella har det just brytit ut på, hon hostar och är förkyld. :(
men än så länge är det bara jag som har halsfluss som tur e. men jag kämpar på. jag vill ju så gärna..
MammaMaja
Nykomling
Nykomling

Återgå till Amning & Flaskmatning