Banner Forum Image

Allergi..

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Allergi..

Inläggav Petra86 » tor feb 03, 2011 19:08

Jag är allergisk mot nötter, speciellt jordnötter. Fick i mig det via mat för några år sen och spydde o halsen börja klia o svullna, innan har jag typ bara spytt och det vart bra. Fick göra tester och sen recept på bethapred och Epipen..

Nu så undrar man ju om Emilia också är allergisk mot nötter och då reagerar på samma sätt som jag..
Jag vet ju att hon absolut inte behöver vara det, men ja :)

BVC sa att man inte kunde göra pricktest för något som hon inte fått i sig,
men jag tycker det är läskigt att behöva prova bara för att se om hon blir dålig..

Någon som vet nått om detta?
Eller måste man helt enkelt prova? :?
BildBild
BildBildBildBildBildBild
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Petra86
Alltid online
Alltid online

Re: Allergi..

Inläggav Tigi » tor feb 03, 2011 19:48

men om du e orolig borde du väl kunna testa å ge henne nötter i samband med ett besök på vc eller vart man nu går å testar nu igen ;) ... så ifall det händer nått så har hon hjälp där direkt ...
så sa dom till mig när T skulle testa ifall hon tålde ägg nu (hon tålde inte det när hon va yngre) då fick vi testa med mat med ägg i ..fast där ifall det skulle hända nått....
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » tor feb 03, 2011 20:59

Vi fick vänta mer än sex månader på en mjölkprovokation, men det är säkert olika runt om i landet. Vet inte om man kan (får) göra en provokation om inte barnet har en diagnostiserad allergi. Vår son hade ätit fisk flera gånger innan han blev tokdålig, så då borde det ju inte räcka med att testa efter första gången, utan med jämna mellanrum.

Häromdagen fick sonen massa prickar på armen (där sambon kliat efter att ha ätit massa olika nötter). Ringde om pricktest och fick tid om en månad, eftersom vi vid tillfället gav honom medicin (för hans ägg- och fiskallergi) som kan påverka resultatet. Enligt sjuksköterskan så behövde vi inte oroa oss för förskolan eftersom alla ska vara nötfria (Stockholm?). Vår son får nässelutslag bara av fysisk kontakt med födoämnet, men han reagerar inte i luftrören. Vi kan ju göra miniprovokationer på N (det kliar lite i värsta fall), det vill man ju inte riktigt göra om man misstänker att luftvägarna kan påverkas.

Förstår att det är jobbigt, jag tänker på hans allergier varje dag när sonen är på dagis (som tur är ligger den vägg i vägg med vårdcentralen :)) och ger honom aldrig något nytt om jag inte har hans medicin med. Jag hade nog undvikit att ge nötter till ett så litet barn oavsett ökad risk för allergi eller inte.
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor feb 03, 2011 21:06

jag vet inte om det är sant men när vi misstänkte mjölkallergi så fick vi också tipset att gnida in lite mjölk på underarmen för att se om det gav någon reaktion. hos de riktigt känsliga skulle det - enligt sjuksköterskan som sade det - ge någon form av reaktion på huden. så kunde man kanske göra med nötter också?

jag tror det gäller i hela landet att förskolor och skolor inte får lov att ha nötter i sina lokaler
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » tor feb 03, 2011 21:37

Vi har ett par kompisar som båda är nötallergiker. De var förstås väldigt oroliga att sonen skulle ha ärvt allergin, men trots detta och trots att allergin finns hos dom båda så fick de rekommendationen av BVC att prova att ge honom nötter.
Jag tycker det låter vansinnigt och de tyckte dom också så hittills har sonen ändå inte provat... Men nån gång måste man väl, åtminstone bara för att veta säkert, fast det måste väl gå att kräva att göra ett sånt försök på plats på sjukhuset istället.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Gotland » tor feb 03, 2011 22:09

När jag var 4 år fick jag en allergisk reaktion av hasselnötter. Det är 27 år sen nu och jag har undvikit nötter sen dess. Vet ju inte om jag fortfarande är allergisk, men varför chansa? Nötter är ganska enkelt att undvika.
Jag skulle inte chansa med mitt barn om läkare inte fanns i närheten.
Jag äter alla andra nötter utom just hassel.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online
Alltid online

Inläggav Petra86 » fre feb 04, 2011 15:39

BVC sa också så, att vi ska välja rätt tillfälle att prova isf, typ inte hemma en söndag kväll.. ;)

Men ska vi testa (vilket vi måste nån gång) så ska vi se till att göra det på akuten eller något.. så man har nära till hjälp ifall något skulle ske, men som du skriver annapannan, så kanske det inte visar sig första ggn.. =/
Sen när jag sist fick imig det så dröjde det ett tag innan reaktionen kom, det kom liksom inte på stört så fort jag ätit maten med nötter i.

Emilia går hos dagmamma, och vi har ju sagt att jag är allergisk och att vi inte provat på emilia, men sen känns hon lite virrig ibalnd.. så man vet ju aldrig..
men det är ju faktiskt hennes ansvar.

Men man skulle ju kanske först o främst innan man stoppar det i munnen på henne, prova på huden som ni nämner och se om det blir nån reakion där..

Jaa det känns ju inte så brottom att prova men sen blir det ju svårare att hålla koll på vad hon får i sig, om hon inte är hemma eller så, känns som inte alla tänker på det så som vi.. =)
Vi vet ju att nötter är bannlysta så att säga..
BildBild
BildBildBildBildBildBild
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Petra86
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » fre feb 04, 2011 19:29

Ja, det är nog klokt att vänta ett tag. Jag skulle åtminstone vänta tills jag visste att barnet skulle kunna tala om ifall det kände symtom som att det kliar i munnen eller var det har ont någonstans. När vi hade en föreläsning av ambulanspersonal sa de att barn var "krångliga" på flera sätt. Ett var att de upp till ca 4 års ålder ofta har svårt att lokalisera och definiera smärta. "(Alla) barn säger att de har ont i magen", fast de egentligen kanske har ont i ryggen eller halsen.

Och du har rätt - man får ett helt annat tänk som förälder om någon i familjen har allergier eller överkänslighet. Ingen i min närhet har varit allergisk så för mig blev det jättekonstigt att kolla alla innehållsförteckningar och fråga alla som lagat/ bakat något eget.
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Petra86 » lör feb 05, 2011 22:37

Ja det blir ju det, jag har det ju med mig eftersom jag själv är allergisk, men andra som inte är allergiska tänker ju inte på det på samma sätt.. det säger min svärmor också, hon har ju blitt tvungen att tänka till när tex bakar inför kalas.. så det inte är nötter o sånt i, eller att hålla isär kakor o liknande..

Och sen förstår jag att det är ännu mera tänk o jobbigt när det är tex mjöl, mjöl o sådana allergier, där det finns i nästan allt, nötter kan man nästa se eller anta vad det fins i.. =)
BildBild
BildBildBildBildBildBild
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Petra86
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling