Alkohol och barn? vart står du?
69 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Alkohol och barn? vart står du?
Tror jag startade en liten tråd om alkohol och barn i Frixis tråd..sorry..men det vckte mitt intresse över andras alkoholvanor! Rösta på bästa aternativ och skriv gärna en föklaring!.
- Jenima
Re: Alkohol och barn? vart står du?
Jag röstade nolltolerans för jag har och kommer aldrig berusa mig eller ens ta ett glas vin i näheten av mina barn.. vi har alkolism i släkten både jag och min sambo så jag har sett min beskärda del av fulla vuxna i mina dagar och detta kommer jag bespara mina barn ifrån..jag vill inte att dom skall växa upp och se alkohol som en del av vardagen/helgen..utan något man tar till när det blir lite festligare SOM VUXEN!
Sen vet jag inte om detta kommer hindra Max från att böja supa i tidiga tonåren men han skall i alla fall inte tro att det hör till lördagskvällarna hemma hos sig.
Sen vet jag inte om detta kommer hindra Max från att böja supa i tidiga tonåren men han skall i alla fall inte tro att det hör till lördagskvällarna hemma hos sig.
- Jenima
alltså.. jag röstade på två alternativ. Jag dricker i stort sett aldrig hemma, och om jag någon gång försöker mig på det (en öl eller ett glas vin) slutar det med att jag får trycka i mig det för att jag är så ovan vid det. Jag går hellre ut och dricker, på fest eller i andra sociala sammanhang. Min sambo däremot tar gärna en öl till maten, och även om jag kan tycka att det inte är hundra procent bra så tycker jag att det är OKEJ.
jag kommer ifrån en familj/släkt där man inte dricker så mycket, min mormor drack alkohol första gången när hon var 43
. Min pappa har druckit öl och vin till maten men min mamma dricker nästan noll, vi dricker inte på högtider eller så förutom möjligtvis någon öl till mat, men det är aldrig sprit eller någon fylla på våra släktsammankomster.
Jag dricker jättegärna men i mer spritvänliga miljöer, samtidigt inser jag ju att de allra flesta dricker och att det kan vara bra att lära sig att det finns en förhållningssätt till alkohol där man inte måste supa sig full utan kan ta ETT glas och nöja sig.
Vi har däremot en regel att om man är själv med Elsa får man inte dricka någon alkohol alls, inte ens efter att hon somnat, ens om det så är ett glas öl.
jag kommer ifrån en familj/släkt där man inte dricker så mycket, min mormor drack alkohol första gången när hon var 43
Jag dricker jättegärna men i mer spritvänliga miljöer, samtidigt inser jag ju att de allra flesta dricker och att det kan vara bra att lära sig att det finns en förhållningssätt till alkohol där man inte måste supa sig full utan kan ta ETT glas och nöja sig.
Vi har däremot en regel att om man är själv med Elsa får man inte dricka någon alkohol alls, inte ens efter att hon somnat, ens om det så är ett glas öl.
- Liina
- Alltid online

jag vill också påpeka att jag aldrig har sett mina föräldrar fulla och jag är så jävla nöjd med det så jag vill aldrig att Elsa ska se någon av oss fulla. Men det är bra skillnad på fylla och ett glas öl. Och jag dricker gärna alkoholfri öl, svårt för henne att förstå skillnaden.
- Liina
- Alltid online

Jag röstade middagsvin/öl självklart. Men med detta avser jag t.ex. ett vinglas till biffen på lördagkväll, absolut inget som upprepas många gånger i veckan. Våra alkoholvanor (före Marius) sträckte sig till ett par-tre utekvällar i året och ett par vinglas i månaden och det kommer nog inte att bli oftare nu heller. Sen tycker jag också att om man blir bortbjuden och man inte behöver bil, så ska man kunna dricka ett glas vin/ta sig en öl. Min åsikt.
- Eva
- Alltid online

Jag dricker nästan aldrig, har inte gjort på många år. När jag dricker så blir jag aldrig särskilt full, gillar inte att tappa kontrollen. Har också alkoholism i släkten och jag vill verkligen inte att Ida ska få uppleva något av det som jag upplevt vid tillfällen. Självklart kan jag ta en öl nån gång då och då, men då får sambon vara nykter. Han dricker inte heller särskilt mycket och är vi iväg på fest så är han oftast nykter även om jag också är det. Han tar däremot gärna en öl till maten och det tycker jag är okej så länge det inte blir fler 
-

Tossy - Alltid online

Jag antar att man skulle svara hur man gör just nu.
Nu när min dotter är så liten dricks det ingenting nästan. Min man kan dricka någon öl om han går på fest, men det blir sällan. Jag håller mig helt när jag ammar.
Jag tycker dock inte sämre om dom som väljer att dricka nåt glas eller två i veckan när dom ammar, det är deras beslut och jag tror inte att det påverkar mjölken just alls.
När våra barn blir lite äldre (några år) kommer jag nog utöka konsumtionen en aning och kanske ta ett glas till fredagsmiddagen. Jag kommer också att skaffa barnvakt och gå på party någon gång, men då vill jag att det ska vara något speciellt att fira
.
Nu när min dotter är så liten dricks det ingenting nästan. Min man kan dricka någon öl om han går på fest, men det blir sällan. Jag håller mig helt när jag ammar.
Jag tycker dock inte sämre om dom som väljer att dricka nåt glas eller två i veckan när dom ammar, det är deras beslut och jag tror inte att det påverkar mjölken just alls.
När våra barn blir lite äldre (några år) kommer jag nog utöka konsumtionen en aning och kanske ta ett glas till fredagsmiddagen. Jag kommer också att skaffa barnvakt och gå på party någon gång, men då vill jag att det ska vara något speciellt att fira
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

*hihi*
Ja oj, vilken debatt det blev i min tråd...
Mitt inlägg var ju liksom inte menat som att jag skulle supa skallen av mig medan Dennis satt bredvid...
Det blev bara en liten drink och Dennis sov sedan en bra stund...
Så till min inställning:
Middagsöl/vin
Jag tycker det är ok. Så länge det blir max en dag i veckan... Absolut inte ok att dricka vin och öl varje dag... (för jag antar att det gäller lite starkare öl än lättöl)
enbart på högtider och då kan båda ta sig nått/några glas
Jag tycker inte att man skall dricka mer än "salongsberusning" om barnen är med.
Anledningen till mina val är att jag anser att barnen skall få en inblick i hur man skall förhålla sig till alkohol. Under min uppväxt fick jag aldrig uppleva någon av mina föräldrar full. Men jag fick ändå se att man kunde dricka ett glas vin eller två utan att det blev kaos för det...
Eftersom min familj aldrig smusslat med alkoholen så vart jag heller aldrig så nyfiken på den... Gjorde min alkoholdebut vid 16 års ålder, men har aldrig varit ute och supit skallen av mig... Har liksom inte haft intresset för det...
Jag tror att måttlighet är bäst...
Om jag vill gå ut och ha en riktig fylla så skall inte mina barn behöva se det...
Där har jag samma inställning som med sex...
Kramar, pussar och fina ord är helt ok, men längre än så skall barnen inte vara med...
Ja oj, vilken debatt det blev i min tråd...
Mitt inlägg var ju liksom inte menat som att jag skulle supa skallen av mig medan Dennis satt bredvid...
Det blev bara en liten drink och Dennis sov sedan en bra stund...
Så till min inställning:
Middagsöl/vin
Jag tycker det är ok. Så länge det blir max en dag i veckan... Absolut inte ok att dricka vin och öl varje dag... (för jag antar att det gäller lite starkare öl än lättöl)
enbart på högtider och då kan båda ta sig nått/några glas
Jag tycker inte att man skall dricka mer än "salongsberusning" om barnen är med.
Anledningen till mina val är att jag anser att barnen skall få en inblick i hur man skall förhålla sig till alkohol. Under min uppväxt fick jag aldrig uppleva någon av mina föräldrar full. Men jag fick ändå se att man kunde dricka ett glas vin eller två utan att det blev kaos för det...
Eftersom min familj aldrig smusslat med alkoholen så vart jag heller aldrig så nyfiken på den... Gjorde min alkoholdebut vid 16 års ålder, men har aldrig varit ute och supit skallen av mig... Har liksom inte haft intresset för det...
Jag tror att måttlighet är bäst...
Om jag vill gå ut och ha en riktig fylla så skall inte mina barn behöva se det...
Där har jag samma inställning som med sex...
Kramar, pussar och fina ord är helt ok, men längre än så skall barnen inte vara med...
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
Jag röstade vin/öl till maten.
Jag är uppvuxen i en miljö där alkohol inte har förekommit alls. Ingen i min släkt dricker alkohol (pingstvänner), så jag har därmed heller aldrig sett någon närstående full som barn. Det är självklart för mig att man inte berusar sig i sitt barns närhet. När jag röstar att man kan dricka vin/öl till maten menar jag inte att man blir ens lullig. Utan att man dricker enbart för att det är gott. Vi pratade om detta senaste i fredags faktiskt. Jag kommer aldrig låta Nellie se mig eller Jimmy berusade. Och jag kommer aldrig ta med henne på fest heller så hon ser andra fulla. Så är det.
Jag är uppvuxen i en miljö där alkohol inte har förekommit alls. Ingen i min släkt dricker alkohol (pingstvänner), så jag har därmed heller aldrig sett någon närstående full som barn. Det är självklart för mig att man inte berusar sig i sitt barns närhet. När jag röstar att man kan dricka vin/öl till maten menar jag inte att man blir ens lullig. Utan att man dricker enbart för att det är gott. Vi pratade om detta senaste i fredags faktiskt. Jag kommer aldrig låta Nellie se mig eller Jimmy berusade. Och jag kommer aldrig ta med henne på fest heller så hon ser andra fulla. Så är det.
-

ulrica42 - Alltid online

För oss känns det helt naturligt att dricka några öl eller glas vin på helgen. Jag tror på att ge barnen en naturlig (vad nu det är) relation till alkohol. Sedan är vi helt klart påverkade av våra föräldrar, det märks, för både P:s föräldrar och min pappa dricker några glas mer än en gång i veckan (min mamma är uppvuxen i ett helnyktert hem så hon dricker sällan). Vincent kommer se oss dricka alkohol, men inte bli fulla. Tror att fallet kan bli bra mycket djupare i ett hem där det hyssjas och där alkohol ses som något helt igenom fult. Jag dömer verkligen inte någon annan, utan det här är bara vad jag tror.
-

moia - Alltid online

Kan tillägga att jag blev full första gången när jag var 18 år och P var kanske 16. Och så tycker jag det är ok att dricka ett glas vin samtidigt som man ammar, men oftast dricker jag lättöl. Firade faktiskt med lite rödvin samma kväll vi kom hem från BB, det var ljuvligt! Hade ju inte druckit på 9 månader...
-

moia - Alltid online

ja har faktist lite svårt att välja men ja dricker nästan bara på högtider (inte nu när jag är gravid) men skulle aldrig dricka mej full så att neo såg det..
tror inte heller att jag skulle tycka det va oki om killen söp sej full när neo är med
men jag tycker nog att de e oki att ta en öl el ett glas vin till maten..
det är ju skillnad på att dricka ett glas för det är gott eller dricka för att bli full..
tror inte heller att jag skulle tycka det va oki om killen söp sej full när neo är med
men jag tycker nog att de e oki att ta en öl el ett glas vin till maten..
det är ju skillnad på att dricka ett glas för det är gott eller dricka för att bli full..
-

sandraa86 - Alltid online

Jag röstade middags öl/vin. Kan tänka mig att ta ett glas vin till maten när det bjuds, eller nån gång hemma till maten om vi firar nått. Brukar inte dricka så mycket eller ofta i vanliga fall. Men varken jag eller T kommer vara fulla framför Emil.
- Jersey
- Har vimedbarn.se som startsida

Jag dricker ibland vin till maten, sambon dricker aldrig förutom när han ska ut och festa (alltså inte hemma då). Visst, ibland har det hänt när vi båda ska ut tillsammans och min mamma är barnvakt att vi tagit oss en fördrink här hemma, men då ligger Nimrod i sängen och znoosar.
- MissGanja
- Alltid online

Jag röstade på att det är självklart med alkohol till middag och att en får festa till vid högtider.
Igår hade vi köksinvigningsfest och jag drack två glas vin och en cider (under en 6 timmars period). Mannen drack säkert tre öl. Ingen av oss särskilt påverkad.
Vi gillar att prova champagne och gör det säkert två ggr/månad.
Men fulla blir vi inte. Den ena är i alla fall nykter.
Jag tycker inte det är fel.
Det är vårt val. Skulle det hända Gus nåt så skulle vi i alla fall få åka ambulanshelikopter då vi bor på en ö....
Men vi skulle aldrig orsaka nåt genom att vi är pissfulla.
För det blir vi inte.
Vi ska på 30årsfest snart. Jag håller mig nykter då trots att Gus inte ska med.
Vi får se hur vi gör resten av gångerna. Vi får väl dra lott.
I min familj har det alltid smugits med att man dricker och då blir det nåt förbjudet, spännande, farligt, roligt. Därför var nog både jag och bror tidiga med att prova alkohol. Inte så vi har haft några problem men jag tror i alla fall om man visar upp att det är ok att ta en öl/ ett glas vin till maten så blir det inte lika spännande. Man måste visa att man kan BRUKA inte bara MISSBRUKA.
Det är min åsikt.
Igår hade vi köksinvigningsfest och jag drack två glas vin och en cider (under en 6 timmars period). Mannen drack säkert tre öl. Ingen av oss särskilt påverkad.
Vi gillar att prova champagne och gör det säkert två ggr/månad.
Men fulla blir vi inte. Den ena är i alla fall nykter.
Jag tycker inte det är fel.
Det är vårt val. Skulle det hända Gus nåt så skulle vi i alla fall få åka ambulanshelikopter då vi bor på en ö....
Men vi skulle aldrig orsaka nåt genom att vi är pissfulla.
För det blir vi inte.
Vi ska på 30årsfest snart. Jag håller mig nykter då trots att Gus inte ska med.
Vi får se hur vi gör resten av gångerna. Vi får väl dra lott.
I min familj har det alltid smugits med att man dricker och då blir det nåt förbjudet, spännande, farligt, roligt. Därför var nog både jag och bror tidiga med att prova alkohol. Inte så vi har haft några problem men jag tror i alla fall om man visar upp att det är ok att ta en öl/ ett glas vin till maten så blir det inte lika spännande. Man måste visa att man kan BRUKA inte bara MISSBRUKA.
Det är min åsikt.
- Fru S.
- Alltid online

69 inlägg • Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Återgå till Alkohol & missbruk