Banner Forum Image

Alkohol och barn? vart står du?

Mamma, Pappa och Barn är tillsammans...hur ställer du dig till alkohol?

Nolltolerans med barn i min närhet.
17
17%
Middags öl/vin självklart
45
47%
Om en utav oss är nycktra spelar det ingen roll vad den andra gör
10
10%
enbart på högtider men då är en utav oss nyktra
16
16%
enbart på högtider och då kan båda ta sig nått/några glas
7
7%

Antal röster : 95

Re: Alkohol och barn? vart står du?

Inläggav Lillan08 » lör jan 24, 2009 22:42

Jag röstade på två alternativ!
1) Middags öl/vin: därför jag älskar ett glas vin till maten och jag vet att det inte blir fylle av ett eller två glas vin!
2)Enbart till högtider eller fest men en är nykter: är ens barn med på en fest eller högtid MÅSTE (enl.min åsikt) en förälder vara nykter för att barnet ska kunna känna sig trygg. Den andre ska naturligtvis inte hälla i sig så att det står som en fontän ur öronen heller men kan absolut ta en nubbe till sillen eller en Wiskey till kaffet och dyl.
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » sön jan 25, 2009 00:40

Jag röstade för "middagsöl/vin" eftersom det är så långt det sträcker sej här. Vi brukar dela (inte nu under amningen...) en halv-flaska vin till god mat och tycker det är lagom.
Jag vill inte att Liam ska behöva se oss berusade (ens om en inte dricker alls) för jag vill inte riskera att han känner sej otrygg med oss.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav NomiesMamma » tis apr 19, 2011 14:30

Jag röstade på: Enbart på högtider och då är en av oss nykter. Röstade på detta eftersom de så vi gör. Men vi kan väl även dricka även om de inte är någon högtid men röstade på de för att någon av oss MÅSTE vara nykter. Någon av oss måste absolut vara nykter ifall de skulle hända något och man tex blir tvungen att köra eller nåt sånt. Nomie kommer självklart(för oss iaf) få se oss dricka alkohol för att få en ''normal'' syn på dom VUXNAS dryck. Nu menar jag ju självklart inte att detta betyder att den som dricker får bli jätte berusad utan hålla de på en skötsam nivå. Hon ska aldrig behöva känna sig osäker på sin mamma eller pappa..
Bild

Bild
NomiesMamma
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav Medea » tis apr 19, 2011 17:07

Jag röstade på Middagar osv.
Jag kan ta ETT glas vin eller EN folköl, min man dricker i princip aldrig men om han gjorde det så skulle ingen av oss vara berusade tillsammans med barnen i alla fall.
För oss känns det inte ok.
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » tis apr 19, 2011 18:13

Till middagen- absolut, ett glas om man vill. Hemma dricker vi i princip aldrig, men om vi äter middag med vänner eller familj så tar vi nog ett glas. Full eller salongsberusad inför vårt barn skulle varken ja eller sambon vara.
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » ons apr 27, 2011 10:04

Jag gick tillbaka och läste vad jag hade skrivit för två år sedan och blev glad över att jag tycker precis samma idag som jag gjorde då :) Jag vill verkligen inte att mina barn skall se mig berusad..jag kan fortfarande känna klumpen i magen då min styvpappa och mamma hällde upp sina groggar på helgerna, dom var aldrig otrevliga eller blev för fulla..men mina mamma och sambo försvann och kvar var några helt okännbara. Nej det räcker att dom ser släktingar bli berusade på "kalas"...tryggheten hos mamma och pappa skall aldrig få fördunklas av alkohol.
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Användarvisningsbild
Jenima
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Jenima » ons apr 27, 2011 10:08

Påtal om att dricka när sina barn är med..jag har en kompis som bor alldeles intill mig..hon släpper sina spärrar totalt..hennes man går ganska ofta ut och festar..hem till kompisar eller sitter hemma med dom och dricker. ok jag ska inte moralpredika att dom inte skall vara hemma och dricka även om inte jag tycker det skall vara så..men nu när värmen har kommit då är inte hon heller nykter!

Hon går ofta bort till sin granne och sitter utanför och dricker vin eller cider..ofta när barnen har lagt sig så slår hon på babyvakten och går bort till grannen och sätter sig där och dricker, då när mannen inte är hemma! jag tycker det är helt absurt och när jag tar upp det med henne så försvarar hon sig med att hon ändå inte har körkort så hon behöver inte vara nykter för att eventuellt köra bil utan ringer efter en ambulan om det skulle hända nått............... jag blir då förbannad..och jag pratar inte om ett glas vin till maten nu. överreagerar jag???????
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Användarvisningsbild
Jenima

Inläggav sprallos » ons apr 27, 2011 15:16

Nej det tycker jag också är oansvarigt! Det är ju inte bara körkortet det hänger på. Säg att ett barn blir sjukt eller bara i behov av sin mamma på natten. Nu kanske hon inte blir "raggla runt" full, men ändå. Man blir avtrubbad rätt fort.

Jag var på en tjejfest i mars och hade Ebba med mig. Jag drack lite, men det krävdes inte mycket för att känna av det. Så jag la ner det...om jag hade varit tvungen att bära runt på henne på natten måste jag ju vara 100%.
sprallos

Inläggav Jenima » ons apr 27, 2011 20:55

Sprallos: ja precis! sen vet man ju hur tungt man sover när man har druckit..hur lätt är det inte att sova förbi att ens barn gråter i sin spelsäng i andra rummet..nej det gör ont i hjärtat..det är en massa andra saker också med den här familjen som verkligen tyder på ett oansvarigt föräldraskap men det här med alkohol försämrar ju omdömet ännu mer!
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Användarvisningsbild
Jenima

Föregående

Återgå till Alkohol & missbruk