Banner Forum Image

åksjuk bebis!!*uppdatering*

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

åksjuk bebis!!*uppdatering*

Inläggav tessgustavsson » tis nov 25, 2008 21:29

vi har kommit på att challe är VÄLDIGT åksjuk av sig, kanske inte så konstigt när både jag och sambon var det när vi var små...
stackarn börjar pipa så fort vi sätter honom i bilstolen och sen när vi åk en stund och stannar då syp han, och det är ju inte lite som kommer upp!!! :cry:

vad göra???vågar vi vända stolen så han åker framåtvänt??finns det nån åksjuke medicin till sånna små??nån som har haft samma problem.
eftersom vi bor som vi gör så är bilåkandet ett måste.
HJÄLP!!!
Senast redigerad av tessgustavsson tor nov 27, 2008 12:57, redigerad totalt 1 gång.
tessgustavsson
Alltid online
Alltid online

Re: åksjuk bebis!!

Inläggav Tigi » tis nov 25, 2008 21:32

oj vilken konstig men jobbig situation :(... vet du något som din mamma gjorde när du va liten kanske ? nått knep? eller fick du åka å må dåligt... finns ju åksjukeband på apoteket..men dom e jag lite skeptisk mot..hehe men du kan ju fråga.. tyvärr detta vart inge bra svar.. ;)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tis nov 25, 2008 21:33

f'låt ..det kanske inte e så konstigt...(jag har bara aldrig hört talas om ett åksjuke barn innan)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » tis nov 25, 2008 22:46

Hur gammal är Challe? Man ska ju helst inte låta dem åka framåtvänt förrens de är 3-4 år pga att deras huvud fortfarande är så pass stort och tungt i jämförelse med kroppen innan dess. Tyvärr har jag inte heller så många bra tips! När jag var gravid och mådde illa använde jag de där "åksjukebanden" som man sätter på handlederna och jag tyckte att de hjälpte faktiskt. Fast jag vet inte om små bebisar får använda dem?
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tis nov 25, 2008 22:53

låt honom inte åka framvänt om han inte är gammal nog, det är för riskfyllt i min mening. Testa åksjukearmbanden, jag vet många som de hjälpt. Och gå och prata med bvc! Jag är själv extremt åksjuk än idag och förstår hur jobbigt det är, hoppas ni hittar en lösning! För mig hjälper det att vara mätt och utvilad när jag färdas, men det är ju kanske svårt att alltid se till att ett barn är det när man ska åka.
(jag har själv börjat fundera på om elsa blir åksjuk på bussen, hon gillar inte ALLS att åka något fordon alls längre, men hon gillar ju att bli vaggad i famnen, kanske hänger de sakerna inte ihop?)
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav tessgustavsson » tis nov 25, 2008 23:29

hmm vi ska ju in till bvc i veckan men fasar för färden dit...han är 8 månader på fredag så han är ju för liten att åka frammåt tycker ju jag då..
men samtidigt så mår han ju så pass dåligt av att sitta baklänges så jag vet inte hur man ska göra.

tycker bara så himla synd om honom för man ser ju hur dåligt han mår med en gång... :cry:

hoppas det löser sig och att bvc kan tipsa om nåt bra!kanske får kolla in dom där banden, passar dom till så små verkligen???*hoppas*

tack för hjälpen iaf!
tessgustavsson
Alltid online
Alltid online

Inläggav tessgustavsson » tis nov 25, 2008 23:32

Tigi:ingen fara alls..har heller inte hört att det är så där jätte vanligt att barn blir åksjuka men men så är fallet här...när jag var lite vände min mamma på stolen så jag fick åka framlänges men det var ju ett x-antal år sen så då hade dom ju inte så stor koll på vad som var bäst....min sambo fick ha hörlurar med musik i typ för avledning och det hjälpte lite sa hans mamma men det skulle ju inte gå på challe. han skulle riva av sig dom på direkten!!! :D
tessgustavsson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tis nov 25, 2008 23:36

tessgustavsson: läste precis lite om åksjuka hos barn, det finns tydligen ett åksjukeplåster för barn, receptbelagt, som utgår från barnets vikt i dosering. Scopoderm heter det tydligen. Vet inte om det finns till så små barn som våra, men hoppas!
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis nov 25, 2008 23:36

anledningen till att det funkar att sitta framåtvänd är väl att om man ser att man åker så blir det lättare för hjärnan att få ihop informationen om att man rör sig med balanssinnets upplevelse, eller hur? och en liten bebis kan ju inte formulera de tankarna ändå så det hjälper förmodligen inte att vända framåt. (du vet ju redan att det är farligare dessutom) säger som de andra, fråga på bvc/apotek, hoppas det ordnar sig på nåt sätt!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tis nov 25, 2008 23:37

nä nu sökte jag mer om plåstrena, de är tydligen från tio år! Då är man ju stor nog för tabletter. Så förlåt om jag gav felaktigt hopp.
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » ons nov 26, 2008 00:06

tessgustavsson skrev:Tigi:ingen fara alls..har heller inte hört att det är så där jätte vanligt att barn blir åksjuka men men så är fallet här...när jag var lite vände min mamma på stolen så jag fick åka framlänges men det var ju ett x-antal år sen så då hade dom ju inte så stor koll på vad som var bäst....min sambo fick ha hörlurar med musik i typ för avledning och det hjälpte lite sa hans mamma men det skulle ju inte gå på challe. han skulle riva av sig dom på direkten!!! :D

jaa okej...funkar inte musik i bilen bara då? eller har du testat?..de där banden är säkert för stora för så små handleder..??!? men jag vet inte...hör med din bvc..berätta gärna sedan va hon sa :)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav tessgustavsson » ons nov 26, 2008 13:37

kali:fast när jag var lika liten som challe så vände mamma min bilstol och då sa jag inte ett pip efter det så nåt sammanhang måste det ju ha!han har ju inte mått illa när han var mindre, det har ju kommit nu när han blivit större.(äldre än 6 månader)
vi får väl se hur det går, hoppas det "går över" eller att det finns nåt som hjälper.
tessgustavsson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » ons nov 26, 2008 15:45

tessgustavsson skrev:kanske får kolla in dom där banden, passar dom till så små verkligen???*hoppas*

Ja, det tänkte jag inte på! De där banden är nog för stora för så små. Hoppas att BVC kan tipsa er om något som hjälper!
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav tessgustavsson » tor nov 27, 2008 12:56

nu har jag pratat med bvc ang. charlies åksjuka och vad man kan göra åt det...
inget blev svaret :(
fanns inget piller eller band eller hokuspokus för att slippa en spysjuk bebis i bilen. och vi skulle absolut inte vända på stolen!!!nä det hade vi ju inte tänkt men eftersom det har hjälpt andra bebisar så...-nä det har inte nåt med det att göra..svarade hon då.-nähä det va konstigt för jag är ett levande besvis på det :lol:
bvc tanter..suck!!
iaf så skulle vi se till så han ville sova när han satte sig i bilen...oj va lätt...INTE!
han blir ju ledsen så fort man spänner fast honom i stolen :cry:
och sen skulle han inte va för mätt och det köper jag ju, man vill ju inte direkt själv åka bergodalbana när man är proppis direkt.
hmmm håller alla tummar o tår att det går väl på lördag...
tessgustavsson
Alltid online
Alltid online

Re: åksjuk bebis!!*uppdatering*

Inläggav Frixie » tor nov 27, 2008 14:10

tessgustavsson: Vad har ni för stol? Kan han se ut genom fönstret? Dennis var helt hopplös att få i babyskyddet det sista, men när vi bytte till våran Acta Graco Cosmic Comfort så blev det helt annorlunda. Han älskar att åka bil nu...
Nu är han ju iofs inte åksjuk, men jag tänkte att det kanske kan distrahera lite om han kan titta ut genom sidofönstret!
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Nästa

Återgå till Resa med barn