åksjuk bebis!!*uppdatering*
27 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: åksjuk bebis!!*uppdatering*
Frixie:vi har nyligen bytt till en cosmic comfort-stol och den är super bra men fortfarande åksjuk tyvärr...jag ska prova hörlurar med lite musik i för avledning..kanske hjälper, vem vet?
är det fler som har andra tips får ni som sagt väldigt gärna dela med er!!!
är det fler som har andra tips får ni som sagt väldigt gärna dela med er!!!
- tessgustavsson
- Alltid online

tessgustavsson: där är jag tvärtom, jag MÅSTE vara mätt när jag åker om jag inte ska bli åksjuk, och ska jag åka någon längre bit så måste jag äta hela tiden, annars kräks jag.... Så det kan vara olika. Men hemskt att inget gick att göra!
- Liina
- Alltid online

kanske ska ge honom vatten under åkturerna..gillar han å dricka vatten? eller juice kanske?....om jag mår illa i bilen så brukar det hjälpa med att dricka nå¨tt kallt för mig.....eller kanske välling för han?
- Tigi
- Alltid online

tugga sockerfritt tuggummi hjälpte mig hela min barndom, men det kan han ju inte göra på ett tag, men kanske tugga på majskrokar eller något?
- Liina
- Alltid online

Har med en liten som är åksjuk och jag förstår verkligen hur hemst det måste vara att sitta skumpandes bakofram och inte kunna se vart man åker. Det svänger ju jättemkt så som de sitter. Och man mår bättre av att kunna följa vägen. Har ju med att man har ett bra balanssinne att göra.
Trodde bara dottern inte var van att åka bil (har inte körkort själva så vi åker inte bil ofta) och att hon blev arg för att hon satt fast. Men så åkte vi till Sälen (36 mil) för några veckor sedan och ja, då spydde hon floder. Hela sej, bilstolen, baksätet och mej. Lagom kul! Speciellt när man bara åkt halvvägs och dessutom vet att man hade en hemresa att vänta sej en vecka senare...
Hade med hoppats på ngt man kan ge dom, men det ser ju inte ljust ut. Det jag vet av egen erfarenhet (är väldigt åksjuk och kan inte ens titta på ngn som gungar utan att må illa själv) är att köra saktare + planerat och på vägar som inte är för guppiga eller krokiga. Stanna ofta om det går för att få andas frisk luft och att man har frisk luft i bilen och kallt.
På resan hem från Sälen såg vi till att köra försiktigt, hade bara 15 grader på ACn (alla andra får klä sej varmt) och jag hade mindre kläder på henne och då spydde hon inte alls. Så testa att ha kallt! Jag mår illa så fort det blir varmt och kvalmigt i bilen trots att jag följer vägen. Det är mina enda tips.
Trodde bara dottern inte var van att åka bil (har inte körkort själva så vi åker inte bil ofta) och att hon blev arg för att hon satt fast. Men så åkte vi till Sälen (36 mil) för några veckor sedan och ja, då spydde hon floder. Hela sej, bilstolen, baksätet och mej. Lagom kul! Speciellt när man bara åkt halvvägs och dessutom vet att man hade en hemresa att vänta sej en vecka senare...
Hade med hoppats på ngt man kan ge dom, men det ser ju inte ljust ut. Det jag vet av egen erfarenhet (är väldigt åksjuk och kan inte ens titta på ngn som gungar utan att må illa själv) är att köra saktare + planerat och på vägar som inte är för guppiga eller krokiga. Stanna ofta om det går för att få andas frisk luft och att man har frisk luft i bilen och kallt.
På resan hem från Sälen såg vi till att köra försiktigt, hade bara 15 grader på ACn (alla andra får klä sej varmt) och jag hade mindre kläder på henne och då spydde hon inte alls. Så testa att ha kallt! Jag mår illa så fort det blir varmt och kvalmigt i bilen trots att jag följer vägen. Det är mina enda tips.
-

stajners - Har vimedbarn.se som startsida

Som vuxen blir det värre för mig med om det är varmt i bilen eller om jag har mkt kläder på mig. Mätt måste jag oxå vara och kör man på småvägar typ 70 vägar måste man hålla samma tempo och inte gasa och bromsa in i kurvor o så, köra lugnt och metodiskt alltså. Sedan hjälper det självklart att sitta fram och ha bra sikt, men nu är ju inte det ett alternatkv för en bebis.
- tinali
- Alltid online

Det man kan ge sitt barn är Postafen, 1/4 tablett till barn i åldern mellan 1-5 år.
Nu ska man ju inte ge detta utan att ha snackat med läkare. Thea är åksjuk och när vi ska långåka så ger vi henne Postafen. Det funkar jättebra, sen blir man lite trött också så sover hon gott och vi kan sträckköra.
Annars vid kortare sträckor gör vi som ni säger, svalt i bilen. Inte vara för mätt men samtidigt inte hungrig. Söta saker kan trigga, yoghurt triggar Thea och det har vi bittert erfarit några gånger.
Nu ska man ju inte ge detta utan att ha snackat med läkare. Thea är åksjuk och när vi ska långåka så ger vi henne Postafen. Det funkar jättebra, sen blir man lite trött också så sover hon gott och vi kan sträckköra.
Annars vid kortare sträckor gör vi som ni säger, svalt i bilen. Inte vara för mätt men samtidigt inte hungrig. Söta saker kan trigga, yoghurt triggar Thea och det har vi bittert erfarit några gånger.
-

magda - Alltid online

tack för alla era svar!
charlie har nu hunnit bli 2 år och inget är direkt förändrat med hans åksjuka. tyvärr eller vad man ska säga så har vi redan hunnit testat alla tips,utan nån större framgån:( åksjukearmband, postafen, mätt/hungrig, framåtvänd, se ut/inte se ut, lyssna på musik, distrehera med diverse saker, sitta bak o sitta fram, bomull i öronen på honom, hörselkåpor för barn m.m.m.m....
SÅKLART så kör vi väldigt lugnt och harmoniskt när vi måste åka nånstans och han har då inga ytetrklääder eller skor på sig. vi har vart i kontakt med en läkare på sjukhuset men han hade inga andra råd än dom jag har fått av er. han sa även att vi kunde prova postafen. har gjort detta men det hjälper inte heller. har provat den rekomenderande dosen och till och med lite mer men som sagt han spyr ändå. när han har kräkts så mycket vet han ju vad som väntar när han kommer in i bilen så det har blivit en "psykisk grej". läkaren sa att det finns starkare grejer men som bara ska användas i enstaka fall men det vill inte jag proppa i min lille kille, då är det bättre att stanna hemma!
det enda som hjälper någorlunda är att tajma in när han ska sova middag och planera därefter. när vi ska hem nånstans ifrån väntar vi helt enkelt tills han är så trött igen så han somnar. ibland somnar han ju inte men då är han troligen så trött och avslappnad att han inte mår illa för det.
det är ett evigt planerande och mekkande för att överhuvudtaget kunna ta oss nånstans. jag längtar sååå tills vi kan åka på en riktig semester ihop eller bara åka och storhandla en helg allihop tillsammans!hoppas verkligen det blir bätttre när han blir äldre och gör det inte det så kanske åksjuketabletterna funkar då!?
charlie har nu hunnit bli 2 år och inget är direkt förändrat med hans åksjuka. tyvärr eller vad man ska säga så har vi redan hunnit testat alla tips,utan nån större framgån:( åksjukearmband, postafen, mätt/hungrig, framåtvänd, se ut/inte se ut, lyssna på musik, distrehera med diverse saker, sitta bak o sitta fram, bomull i öronen på honom, hörselkåpor för barn m.m.m.m....
SÅKLART så kör vi väldigt lugnt och harmoniskt när vi måste åka nånstans och han har då inga ytetrklääder eller skor på sig. vi har vart i kontakt med en läkare på sjukhuset men han hade inga andra råd än dom jag har fått av er. han sa även att vi kunde prova postafen. har gjort detta men det hjälper inte heller. har provat den rekomenderande dosen och till och med lite mer men som sagt han spyr ändå. när han har kräkts så mycket vet han ju vad som väntar när han kommer in i bilen så det har blivit en "psykisk grej". läkaren sa att det finns starkare grejer men som bara ska användas i enstaka fall men det vill inte jag proppa i min lille kille, då är det bättre att stanna hemma!
det enda som hjälper någorlunda är att tajma in när han ska sova middag och planera därefter. när vi ska hem nånstans ifrån väntar vi helt enkelt tills han är så trött igen så han somnar. ibland somnar han ju inte men då är han troligen så trött och avslappnad att han inte mår illa för det.
det är ett evigt planerande och mekkande för att överhuvudtaget kunna ta oss nånstans. jag längtar sååå tills vi kan åka på en riktig semester ihop eller bara åka och storhandla en helg allihop tillsammans!hoppas verkligen det blir bätttre när han blir äldre och gör det inte det så kanske åksjuketabletterna funkar då!?
- tessgustavsson
- Alltid online

Hej,
Vår lilla var också åksjuk ända sedan hon var liten bebis. Tips;
1. Åk bil så lite som möjligt
2. Buss och spårvagn brukar vara bättre
3. Postafen mot åksjuka i rätt dosering
4. Se till att barnet är trött och somnar genast i bilen
5. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden när barnet blir äldre.
/A
Vår lilla var också åksjuk ända sedan hon var liten bebis. Tips;
1. Åk bil så lite som möjligt
2. Buss och spårvagn brukar vara bättre
3. Postafen mot åksjuka i rätt dosering
4. Se till att barnet är trött och somnar genast i bilen
5. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden när barnet blir äldre.
/A
- snart5
- Gillar vimedbarn.se

Vi har oxå en åksjuk tjej här hemma, hon kräks i vanliga fall oxå men det blir mkt mkt värre när vi åker bil.
Du har fått de tips som finns verkar det som. Kan berätta hur vi brukar göra.
-Inte åka bil precis efter en måltid.
-Ha svalt i bilen + lite kläder på henne.
-Underhålla o distrahera så mkt som möjligt så att hon glömmer bort sig.
-Stanna bilen så fort man ser en tendens till illamående så får hon springa av sig ett tag.
-Köra lungt.
-När vi ska köra längre sträckor där det är svårt o stanna ex motorväg så brukar vi ha en haklapp på henne o fånga upp spyan i, så slipper man stanna o torka. Hon brukar bara kräkas vid ett tillfälle, så när hon har gjort det så e det lungt o bara o köra på om man lyckas fånga upp allt.
Du har fått de tips som finns verkar det som. Kan berätta hur vi brukar göra.
-Inte åka bil precis efter en måltid.
-Ha svalt i bilen + lite kläder på henne.
-Underhålla o distrahera så mkt som möjligt så att hon glömmer bort sig.
-Stanna bilen så fort man ser en tendens till illamående så får hon springa av sig ett tag.
-Köra lungt.
-När vi ska köra längre sträckor där det är svårt o stanna ex motorväg så brukar vi ha en haklapp på henne o fånga upp spyan i, så slipper man stanna o torka. Hon brukar bara kräkas vid ett tillfälle, så när hon har gjort det så e det lungt o bara o köra på om man lyckas fånga upp allt.
- a_y_g
- Alltid online

Enklaste lösningen är att ni undviker bil tills barnet har vuxit ifrån åksjukan. Ta spårvagn, buss, eller tåg istället... eller varför inte cykel? 
- snart5
- Gillar vimedbarn.se

när vi skulle åka långt i sommras så passade jag på att fråga bvc som rekomenderade tex att man skulle suga på en klubba, det skulle funka både på barn och vuxna. det skulle tydligen vara sockret som minskade illamåendet, sen om det är bra för annat är en annan 5:a.
-

gellis - Alltid online

27 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2