Banner Forum Image

Är så nervös för att flyga!?!?

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

Är så nervös för att flyga!?!?

Inläggav Pullan » lör okt 03, 2009 11:57

Tänkte boka en resa för vår lilla familj den 3 juni till grekland, vår dotter kommer att vara 22 månader, alltså strax innan hon fyller två..
Dock har ajg förstått att hon kommer sitta i våra knä hela resan vilket kommer bli skitjobbigt..
kommer ta ca 3,5 timmar och hon är tyvärr inte den som tycker om att sitta still..

Jag vet inte alls hur det ser ut på flyget? Var 15 när jag flög senast.. Hur trångt kommer vi att sitta egentligen? vad jag har förstått sitter man väl 3 och 3 så vi kommer ha en främling jämte oss antagligen!
hoppas verkligen vi får plats vid gången så att hon kan komma lite på fötter ibland..
Överväger starkt att boka bestämda platser några veckor innan vi flyger, det kostar mellan 90-300 men det måste vara värt?

Ni som har flugit, hur gick det för er och era småttingar??
Hur sitter barnet fastspänt under start och landning?
och vad gör man mot locket i öronen? det kan ju vara RIKTIGT obehagligt och till och med göra ont..
är så orolig men vill så gärna resa!
tips tack!!
Bild
Bild

http://www.rodens.blogg.se
Om mitt liv som ung mamma och blivande sjuksköterska
Pullan
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Är så nervös för att flyga!?!?

Inläggav Fluffis » lör okt 03, 2009 12:06

Vi flög till Kreta då Tim var 10 månader, tog ungefär 4 timmar och det gick jätte bra.
Vanligtvis har han massa spring i benen men de funkade super iaf.

Vi bokade speciella platser, de hade ett par rader på flyget med bara 2 platser så vi bokade såna för ett par kronor extra, jätte bra! Då blev de lite extra utrymme vid gången där Tim kunde stå också var det skönt att sitta bara vi.

Under start och landning sitter barnet i någon av föräldrarnas knä med ett eget bälte som man spänner fast i det vanliga bältet. T

Tim fick dricka välling som vi gjort i ordning precis innan vi lyfte, han verkade inte känna av öronen alls. Vällingen gjorde honom sömnig båda vägarna så han somnade strax efter vi lyft och sov nästan 2 timmar båda vägarna. (Vi hade vart igång länge med resan till flygplatsen, väntan där osv. och då höll vi honom vaken)

Oroa dig inte, det är toppen att resa med barn. Så toppen tycker jag att vi i skrivande stund sitter och bokar i resa till Thailand i December!
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Pullan » lör okt 03, 2009 12:13

Åh vad skönt att få höra lite hur det var för er!
man är kanske alltid nervös första gången?:)
Jag kommer nog förtfarande vara lite nervös men det ligger något i det att hålla dom uppe så mycket som möjligt på flygplatsen..!
Har dock inte förstått hur hon kommer att somna i våra famnar för det gör hon aldrig, men är hon bara tillräckligt trött så är det kanske möjligt.. ? hmm..
ska ringa och boka min resa, då får jag förhoppningsvis lite fler svar av dom med:)

hur mycket kostade det för er att boka särskilda platser?
Bild
Bild

http://www.rodens.blogg.se
Om mitt liv som ung mamma och blivande sjuksköterska
Pullan

Inläggav Strumpan » lör okt 03, 2009 12:23

Vi reste när Isabelle var nio månader och det gick jättebra för oss med. Vi bokade inte speciella platser men det funkade super ändå.

Om ni åker till ett familjehotell eller vad man nu säger, så kan jag nästan garantera att det kommer vara fler småttingar ombord på planet. När vi åkte till Cypern var det 22 barn under två år som åkte på samma plan. Näst intill uteslutande barnfamiljer som såklart hade förståelse om det kom gråtattacker och utbrott då och då :D .

Det var många barn som sprang fram och tillbaka i gången :) .

Isabelle verkade inte känna av öronen alls faktiskt.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » lör okt 03, 2009 12:53

Vi har flugit med Thea många gånger från det att hon var endast några månader. Senast vi flög var nu i augusti,m vi flög till Italien 4.5 h. Thea är 1½ år. Kan säga att jag tyckte att hon är i största laget att ha i famnen sovandes i 4.5 h. Men det går!

Jag har aldrig upplevt att hon har haft något bekymmer med öronen vid start/landning. Men ha lite vatten och ge henne, alt låt henne suga på nappen om hon har en sån.
Försök göra det till en rolig upplevelse. Ha en liten överraskning till henne, nu senast hade vi en liten griffeltavla med massa kritor till henne, samt en ny bok.
Dom flesta passagerare är väldigt toleranta, och personalen är alltid urgullig och hjälpsamma.
Nu senast vi flög flyttade dom om oss vid incheckningen, (vi hade förbokat platser på nätet). Eftersom det fanns lediga platser så vi fick tre säten för oss själva, så visst försöker dom fixa och trixa.
Sen tror jag även att det är a och o att man själv är lugn och inte överför rädsla/nervositet till barnet. För då blir det nog en jobbig upplevelse. Det gör inget om hon skriker och blir ledsen, det är inte hela världen. Det kommer säkert att gå jättebra, lycka till och ha en trevlig resa! :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda* » lör okt 03, 2009 18:46

Jag är flygvärdinna och har väldigt stor erfarenhet av barn på flyg, deras öron och så vidare. Under start och landning sitter barnet i ert knä fastspänd i ett eget bälte med en egen ögla att fästa i ert bälte. Ni får också en liten flytväst. Man försöker så långt möjligt att ge platser med lite extra benutrymme till barnfamiljer, men är de redan köpta/bokade går det ju tyvärr inte. Vi brukar rekommendera att man ger välling/ersättning eller godis/tuggummmi. 99 % av fallen verkar barnen inte få ont i öronen. 1 % blir väääldigt ledsna. Om du har ett "öronbarn" med väldigt trånga hörselgångar eller ett barn med förkylning hade jag nog gett näsdroppar i förebyggande syfte. Vissa flygvärdinnor är glada för att ge plastmuggar med en varm servett mellan, men detta är något man inte rekommenderar längre. Enligt några flygläkare tar det MYCKET längre tid att tryckutjämna när man kommer ner på marken och då är det hälsosammare att härda ut en liten stund ombord.
beroende på flygplanstyp finns det en toalett fram och två bak. Toaletterna på den vänstra sidan är utrustade med skötbord (uppfällt på vänstra väggen). Man får inte byta blöja i sätet eftersom det serveras mat ombord. Blöjan slänger man i sophinken på toaletten bredvid handfatet.
Barnmat kan värmas av personalen, dock finns det ingen micro ombord så säg till i god tid då mat oftast värms i vattenbad.

Hoppas det var till någon hjälp!
Bild

Bild
Linda*

Inläggav everyoneloveskate » mån nov 16, 2009 12:46

Vi ska flyga över till släkten i UK i januari då Malva kommer vara ca 4 månader. Jag är inte särskilt nervös inför själva flygningen, men jag funderar lite på hur det egentligen funkar med att ge ersättning och så. Man får väl varken ha med sig pulver eller vätskor genom säkerhetskontrollen? Hur funkar det?
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Stammis
Stammis

Inläggav dess » mån nov 16, 2009 13:53

man får ha med sig barnmat barn juicer i små stängda förpackningar! men allt detta ska visas vid säkerhetskontrollen! så ha de nerpackat på ett sett som gör de lätt att packa i och ur när dom kontrollerar väskorna! när jag flygit med min son casper har de aldrig varit några problem när han va jätte liten hade jag färdig ersättning på tetra som går att servera rumstempererad har även haft välling på tetra och även den e helt ok i rumstemperatur. sen tror jag att de underlättar med lite plock mat... tex majsbågar, morötter. morötterna har funkat bäst för oss då de tar en stund att äta upp... eller bara e kul att gnaga på=)
casper har aldrig kunna vara stilla längre stunder men i flygplan finns de så mycke att titta på så då går de bra... sen tycker han de e spännande att gå fram å tillbaka i gången och flörta med alla övertrevliga tanter haha... där brukar man ofta få trängas med en del andra barn och föräldrar, ofta kan de faktiskt bli ganska trevligt=)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
dess
Alltid online
Alltid online

Återgå till Resa med barn