Banner Forum Image

Är han för länge på dagis??

Diskutera förskola och familjedaghem

Är han för länge på dagis??

Inläggav vildasol » tis feb 09, 2010 12:43

Axel älskar dagis. När han vaknar på morgonen ropar han MAJJJAN!!! Det är hans fröken Marianne. Han trivs med fröknar och barn och jag är inte det minsta orolig över att han skulle sakna oss. Vill bara ha det sagt, för mitt problem är som följer.

Axel är på dagis mellan 8-16 och från och med nästa vecka kommer han att vara där måndag-fredag. Vi jobbar heltid bägge två och hans pappa lämnar honom (jag går tidigt till jobb) och jag hämtar honom (pappa kommer hem sent). Han är alltså där i 7 timmar.

Problemet är att klockan 16 är det nästan bara Axel kvar. Hans avd är stängd och han är på en annan tillsammans med 3-4 barn till. Skulle jag ha möte och komma halv fem har de slagit ihop alla fyra avdelningarna och Axel sitter där med kanske två barn till. Detta är ett långöppet dagis som inte stänger förrän 18.

Är det jag som är helt fel på det, men ska man inte kunna arbeta heltid bägge två när barnet är 1½år????? Jag har jättedåligt samvete om jag kommer efter 16 eftersom han då är med fröknar och barn som han normalt sätt inte går hos.

Hur har era barn det? Jag tycker inte 7 timmar är så mycket för honom att vara på dagis. Hade jag både hämtat och lämnat hade han fått vara där i 9 timmar och det tycker jag är mycket. Men måste jag gå ner i tjänst för att han inte ska vara sist kvar. Jag blir tokig på detta! De flesta barnen är på dagis mellan 9-14 varje dag och tyvärr är jag inte beredd att arbeta så lite just nu.

Snälla hjälp.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
vildasol
Alltid online
Alltid online

Re: Är han för länge på dagis??

Inläggav Sinus » tis feb 09, 2010 12:54

Vilka föräldrar kan ha sina barn 9-14? För mig känns det som om de har väldigt underliga jobb. Det känns mer "normalt" för mig att barnen är på dagis enligt era tider.
Innan min man blev arbetslös jobbade vi heltid båda två och då var Lily hos dagmamman 6.15-16.00 måndag-fredag. Nu har vi tyvärr bara rätt till 15 timmar i veckan och det märks på henne att hon saknar att ha någon i sin ålder att leka med.

Och visst, kan man är det kanske inte dumt att inte ha så långa dagar men samtidigt så måste man ju jobba för att kunna få ett drägligt liv. Och trivs han bra så ser jag inget fel i 7 timmar/dag.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » tis feb 09, 2010 12:57

Det är ju så olika i alla familjer o det finns väll inget riktigt rätt o fel, åtminstone inte så länge det funkar för alla!

Axel älskar ju sitt dagis o du vill jobba så mycket som du gör så då är det väll inga problem egentligen, förutom ditt mamma samvete då dvs :wink:

Du kommer ju ändå snart vara hemma med bebis o då blir han väll bara ett 15 timmars barn, så då får ni ju prova på det med!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » tis feb 09, 2010 13:29

Har funderat på det med, dante får gå hem blandade tider, jag lämnar varje dag ca 8,15 sedan hämtar jag två dagar 15,45, har då slutat tre, för att kunna hämta tidigt, jobbar 85 % . morfar hämtar en dag kl 15. min man en dag 16,45 och på fredagen hämtas han av min man kl 14. Men alla verkar hämta sina barn mellan 14-15,30 vilket jag tycker är väldigt tidigt. Den dagen han hämtas 16,45 så har han skockats ihop med andra avdelningar och ibland är han så ledsen över att vara där. Då är det få barn kvar.
Där jag bor verkar många jobba halvtid, trots att det bor i villor för 10 millar :o
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav soltrollet » tis feb 09, 2010 13:30

Jag jobbar som förskollärare och för mej är det där helt normala tider (8-16) för barn.
Men jag förstår att mammasamvetet gnager, det gör det för mej också när min skruttis är på sitt dagis hela dagarna när jag jobbar.
Jag har dessutom ofta stängningar och då blir hon inte hämtad förrän 17.30 och ibland 18. Efter 17 är hon oftast helt själv med nån i personalen. Jag vet att hon har det bra och hon trivs som fisken i vattnet fast det är ju det där samvetet man har...

Men som sagt, han verkar ju trivas och det är inte lååånga dagar egentligen.
Man måste ju arbeta för att överleva liksom...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
soltrollet
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tis feb 09, 2010 14:07

Jag förstår dig! Jag pluggar nu och måste pendla 6 mil (enkel väg) nästan varje dag. Så när jag har långa dagar så blir det väldigt långa dagar för Lily. Min sambo kör lastbil och är inte hemma alls under veckorna så vi kan inte samordna våra tider på nåt bra sätt. Vissa dagar är Lily bara 5-6 timmar på dagis, men ofta är det runt 9 timmar och några enstaka gånger 11 timmar :shock: (dock bara i yttersta nödfall). Min mamma hämtar ibland om jag slutar efter dagis har stängt, men hon jobbar ofta ganska långa dagar själv så det brukar inte bli så tidigt för Lily ändå. Som tur är går hon i pension nästa sommar så då blir det ändring! :)

Igår hämtade jag vid stängning 17,30 och det kändes rätt jobbigt. Lily var trött och det var bara ett barn till som var kvar. Då kände jag av det där samvetet... Men samtidigt så har ju Lily redan gått en hel termin och då gick hon mellan 9-15 varje dag så hon fick ju en ganska lugn start iaf. Nu är hon ju van och trivs och då känns det inte lika jobbigt med långa dagar.

Jag tycker att 7 timmar låter som helt okej dagar, dessutom är det nog rätt skönt på eftermiddagen när det inte är så många barn kvar och tempot är lite lugnare.

Själv kan jag inte "gå ner i tid", jag har alldeles för lite tid att plugga som det är nu, men mot våren kommer sambon att börja jobba hemma och då kan vi nog korta ner hennes dagar en del. Kommer vi ner i 7 timmar om dagen så är jag nöjd. Tycker att det låter rätt lagom!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » tis feb 09, 2010 15:17

Inte för att vara petnoga, men 8-16 är ju 8 timmar... ;) Men det verkar ju som om Axel stortrivs så då tycker jag inte ni ska ha dåligt samvete över det.

Alla har vi ju olika förutsättningar och möjligheter, utifrån var man jobbar/pluggar och bor. Man kanske inte kan gå ner i tid av olika möjligheter heller.
Personligen känner jag att jag inte vill jobba heltid och ha barn länge på dagis när de är så små. Men det är ju jag, och känner mig lyckligt lottad med att kunna välja! Jag går gärna ner lite i tid och slutar tidigare så jag får lite mer tid med mina barn.
Jobbade ju heltid 5 månader i höstas när maken var hemma och jag tyckte att de där timmarna från klockan 4 när jag kom hem till klockan 7 när H går och lägger sig försvann alldeles för snabbt! Visst kommer det bli tufft ekonomiskt men jag resonerar som så att efter 1,5 år med en av oss hemma på föräldrapenning än så länge och förmodligen blir det så 1,5-2 år till så har vi vant oss vid att leva lite fattigare. Om jag har tur och får som jag vill så kommer barnen då gå på dagis från 7 till 14, måndag till torsdag. Men det får vi se när vi är där... och det dröjer ju som sagt 1,5 - 2 år tills dess...
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » tis feb 09, 2010 15:19

Ps. Sen gissar jag att det bara är för en period som Axel kommer gå dom tiderna ändå, med tanke på att ni ska ha en liten till sen... så som jag skrev ovan, trivs han så kör på! Tills du ändå ska gå hem för nästa... :)
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tis feb 09, 2010 15:24

jag förstår inte heller vem som hinner hämta barnen inna om man jobbar kontorstider bägge två och sen heltid. Vi hade liam 3 dar i veckan innan jag slutade jobba (jobbade halvtid, exkl all överitd jag samlade på mig). men då fick han gå hela dagar. de dagar jag förskte jobba kortare dagar gick han mellan 7-15 och då började ja ju inte förrän 8 och slutade 14, (kändes ju som man inte hann mer än komma till jobbet för att gå hem) men oftast gick han till 16, eller 16,45 när gubben hämtade och jag fick jobba lite längre. Men hos oss är det många fler som hämtar vid 16 eller 17 så han var ju sällan kvar men kunde ha dåligt samvete ändå för hans tider. Men jag upplevde aldrig att liam mådde dåligt av dem och det var knappast att vi hann så mycket mer ändå när jag hämtade honom tre.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis feb 09, 2010 17:28

Jag har också jobbat länge i barnomsorgen och 8-16 är helt "normala" tider. Jobbar man heltid är det ju så det ser ut...om inte "värre". Att ha så få barn klockan 16 är ovanligt. Jag har aldrig haft en sån avdelning. Vi slog alltid ihop oss vid 16:30 och då var det mellan 2-3 barn kvar/ avd...(4st) så det var totalt 10-15 barn på stängningsavdelningen.

Vi hade stängningar till 18:30 och det var ovanligt att vi INTE var så länge. De minsta barnet som var så länge var 1 år. Så det var inte mycket till kväll det barnet fick hemma...+ att man led med dom. Den tiden ska dom ju ha ätit middag. Så när jag stängde gjorde jag alltid varma mackor eller gröt så dom hade ätit nåt. Bägge föräldrarna jobbade 100%, mamman jobbade alltid till 19, men tog ingen middag för att hinna till dagis innan vi stängde...och pappan jobbade skift på ett boende och hade många pass till 21:00 varje vecka. Så vad ska man göra?

En novell som inte har med dig att göra....:-) Men lite perspektiv på hur det kan se ut och hur riktigt långa dagar kan vara. Så ha inte dåligt samvete, du gör ditt bästa och han har inte jättelånga dagar.
sprallos

Inläggav Kali » tis feb 09, 2010 18:16

om axel mår bra så är det ju bra! vet inte heller vilka (men jag önskar jag hade deras jobb!!!!) som fixar att hämta vid 14 varje dag.

men jag har tänkt på en sak, vad är det som gör att pendeln har svängt nåt så fruktansvärt att vi SKÄMS för att ha våra barn på förskolan?!?

Jag menar, vi har en generös föräldraförsäkring i sverige, de flesta barn är hemma tills de är åtminstone 1-1,5 år. Det är länge jämför med de flesta andra europeiska länder (förutsatt att man jobbar alls då förstås, men det måste ju de flesta av oss)

Vi har en jättefin förskola med utvecklingsmål och pedagogiska planer och välutbildad personal.

Och ändå så skäms vi! Jag hörde mig själv idag - när vi var på återbesök med Alma på sjukhuset för att kolla vikt o lämna PKU - att när BM frågade om min store son var på dagis så sitter jag o säger att "vi får se, han får nog mest vara hemma nu, fast vi vill ju ha kvar platsen och han kommer gå när jag börjar studera i april så vi får väl gå dit såpass ofta att han fortsätter känna sig trygg och hemma där"

why?? Jag ÄLSKAR ju vår förskola! Vi har nybyggda lokaler, små barngrupper, hemlagad mat och den mest fantastiska personalen i världen!

det är läskigt med såna underliggande attitydförändringar i samhället, man blir påverkad!

men JAG vet faktiskt vad som är bra för oss, vad som funkar för oss och vad vi mår bra av och ingen annan. Det samma gäller ju för dig. Om du bortser från de andra föräldrarna, är DU nöjd då? I så fall är ju allt bra!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav vildasol » tis feb 09, 2010 19:47

Tack för alla era kommentarer!! Du har ju rätt fru W, det blir ju 8 timmar för honom, men bara 7 arbetstimmar för mig (dvs 1 timmes lunch, så jag blandade väl ihop det).

Kali, jag tycker att du har helt rätt. Det känns oftast som om man får skämmas för att jag lät en 13 månaders börja på dagis. Jag får alltid försvara med att han älskar dagis och att det var bland de första ord han sa.

Jag vet inte om det är så att det är många arbetslösa och mammalediga på hans avd och att det är därför där är så få barn på morgon och eftermiddag. På er verkar ju kl 16 vara en alldeles normal tid.

Personligen tycker jag att han har bra dagar. Vi hinner leka en stund ute innan vi går hem och äter middag. Sen har vi lite tid innan pappa kommer hem och vi leker innan läggdags kl 19. Jag gillar mitt jobb och kommer snart att gå hemma igen och då får han ändå bara vara där 15 timmar i veckan.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
vildasol
Alltid online
Alltid online

Återgå till Förskolan