Är det viktigt att ens barn kryper?
5 inlägg • Sida 1 av 1
Är det viktigt att ens barn kryper?
Kryper eras barn? Om de inte gjorde och är större är det så något ni känner något till?
illa på att koordinera eller deres förmågan att ta till sig kunskap i skolan.
illa på att koordinera eller deres förmågan att ta till sig kunskap i skolan.
- babydjungeln
- Gillar vimedbarn.se

Re: Är det viktigt att ens barn kryper?
Alla barn kryper inte.. De hittar andra vägar att ta sig fram på!
Theodore var väldigt sen med att krypa så jag blev orolig men
på BVC sa de att det normalt med att de bara ålar sig fram eller drar sig fram!
En del barn rullar sig dit de vill också!
Theodore var väldigt sen med att krypa så jag blev orolig men
på BVC sa de att det normalt med att de bara ålar sig fram eller drar sig fram!
En del barn rullar sig dit de vill också!
- SessanA
- Alltid online

det är så olika som sessan skriver. V hon kröp aldrig för hon ålade sig fram och sedan gick hon. E hon kröp en lång tid innan hon ville gå.
A hon kröp vid 6månader och gick vid 9mån så det är så olika.
A hon kröp vid 6månader och gick vid 9mån så det är så olika.
- HärligaTöser
- Alltid online

Att krypa tillhör inte ett obligatoriskt steg i utvecklingen. Att gå gör det, så även om barnet är sent på att krypa kommer det att gå!

-

Redhotwera - Alltid online

JAg har läst att enligt vissa studier så är krypning ett väldigt viktigt steg, som handlar om att lära sig koordinera sin syn och sin krop i de korsvisa rörelser som krypning innebär. Enligt dessa studier finns det samband mellan exempelvis läs-och skrivsvårigheter och överhoppad krypning. I Danmark har man låtit skolbarn krypa på lektionstid för att testa om man senare kan få in det seendet.
Den sjukgymnast som jag träffar med min yngsta säger också att det är ett stort problem att många barn numera hoppar över krypningen eftersom de ligger så mycket på rygg när de är små och då inte utvecklar krypning utan hasar sig ofta fram på rumpan istället. Då lär man kroppen det som krypningen utvecklar och det skapar problem senare.
Men jag vet inte om det stämmer..är ju inte några stora studier som gjorts. Men jag har verkligen ansträngt mig för att ha barnen på mage så mycket det bara går och båda har krypit länge innan de börjat gå..
Den sjukgymnast som jag träffar med min yngsta säger också att det är ett stort problem att många barn numera hoppar över krypningen eftersom de ligger så mycket på rygg när de är små och då inte utvecklar krypning utan hasar sig ofta fram på rumpan istället. Då lär man kroppen det som krypningen utvecklar och det skapar problem senare.
Men jag vet inte om det stämmer..är ju inte några stora studier som gjorts. Men jag har verkligen ansträngt mig för att ha barnen på mage så mycket det bara går och båda har krypit länge innan de börjat gå..
- Maiyah
- Alltid online

5 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling