Banner Forum Image

Är det REDAN slut på siestan??!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Är det REDAN slut på siestan??!

Inläggav ullis78 » tis nov 17, 2009 21:38

Dom senaste dagarna har Amanda vart svår att söva efter lunch trots att vi inte ändrat våra rutiner o inte sovit längre på natten! I

Idag var första gången någonsin som hon inte somna alls! Hon bara protestera o 13.45 så sket jag i det o lät henne vara vaken! Efter mellanmålet skulle vi iväg o dessutom så ville jag inte försöka igen för då hade hon somnat först vid kanske kl 4 o det e på tok för sent! Hon lyckades hålla sig vaken o kom i säng vid halv åtta o somna då på en gång. Den senaste veckan har det tagit 1 timme o ibland ännu mer men har ju då sovit middag ca 1 1/2 timme.

Det lustiga är bara att det vänt så fort o för bara 2 veckor sen var det helt annorlunda o hon somnade jättebra både till lunch o för natten :shock:

Känns som att hon är för liten för att hoppa över sin sovstund på dagen redan, eller??
Hon är ju inte ens 2 år!

Villken ålder brukar dom vara när dom är vakna hela dagen??

Kanske bara något tillfälligt här hemma, jag hoppas det för hon var ganska grinig ett tag ikväll o skittrött!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Re: Är det REDAN slut på siestan??!

Inläggav Redhotwera » ons nov 18, 2009 22:41

Edwin har haft några perioder där han verkar ha bytt sovrutiner men sen återgått till det "vanliga". Så det kan vara tillfälligt, vänta och se!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tor nov 19, 2009 09:52

Ja det är nog bara att vänta och se vad som händer. Det är nog inte alls ovanligt att barn slutar sova på dagen redan innan de fyller två. Vi har en liten tröttis hemma som varit senare än andra barn med alla byten från 3-2 och 2-1 sovning om dagen, medan en tjej i mammagruppen redan slutat sova på dagen. Och hon är bara 1,5.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » tor nov 19, 2009 11:23

Ja det det är nog ganska inividuellt det där med sömnen! Igår vägrade hon igen, men somnade sen i bilen kl 16 *suck* Sååå jobbigt när ens rutiner bara skakas om o allt blir helt rörigt! Men det verkar som att hon sakta men säkert börjar växa ifrån sin lur. Det jobbiga är bara att denna övergångsfasen gör att hon är för pigg efter lunch men inte orkar riktigt fram till kl 19 snåret smärtfritt! Hoppas det går över fort!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav SophieN » tor nov 19, 2009 14:57

Tilde hon slutade att sova när hon var ca 1,5 år. Det tog säkert en eller t o m två timmar innan hon somnade på dagen och då blev det helt fel så hon somnade vid tio på kvällen, så en dag provade jag att låta henne vara uppe och sen dess sover hon inte middag. Klart att hon kunde vara trött tidigare på kvällen, men jag kommer ihåg det som att det gick ganska fort över.
Hon kan ibland somna om man kör någonstans, men det börjar bli mer och mer sällan det med...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
SophieN
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » tor nov 19, 2009 17:37

Sophie: Ja men så är det här just nu, hon somnar för sent o det gör att hon sover längre på morgonen nu oxå, allting blir fel!

Konstigt, idag somnade hon på 10 min men så hade hon gått upp tidigare än vanligt eftersom hon skulle till dagis o leka i två timmar!

Ja ja det ger väll sig :wink:
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling