Banner Forum Image

är det nån som vet vart man

är det nån som vet vart man

Inläggav Pebels » tor jul 12, 2007 20:02

kan/ska ringa när man har en nära släkting som har kraftiga alkoholproblem för att få vägledning hur man ska göra för att hjälpa denna person..

Det är nämligen så här att min älskade morbror har i flera månader hållt på och druckit och nu har jag tröttnat på att se han tyna bort bland spriten, han dricker vardag som helg och sitter och ringer till min mor och hennes syster och sin egen mor (som dessutom lider av dåligt hjärta)
så nu har vi diskuterat fram att vi måste försöak göra nått annars komemr han snart göra sig riktigt osams med hela familjen..
BildBild
Användarvisningsbild
Pebels
Alltid online
Alltid online

Inläggav amsan » tor jul 12, 2007 21:17

Tråkigt det där med alkoholmissbruk, jag tror att det är de sociala myndigheterna man ska ta kontakt med.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
amsan
Alltid online
Alltid online

Inläggav ashe2 » lör jul 14, 2007 15:57

http://www.resursrehab.com/ såg den här länken på sidan, kollade inte in sidan men kanske kan det vara till hjälp?
060621
BildBild

080617
BildBild
Användarvisningsbild
ashe2
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » lör jul 14, 2007 19:30

ring närmaste Beroendeklinik och tvinga honom åka dit på tillnyktring. Då får han ligga på tillnyktringsenheten under läkarövervakning så dom märker om han börja krampa och sånt, isåfall får han medicin mot det.
När han sen är nykter blir han erbjuden hjälp och förhoppningsvis tar han den, men allt är frivilligt dom kan inte tvinga någon
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » sön jul 15, 2007 01:43

Länkarna under denna tråd visas beroende på inlägg!
Senast redigerad av Stina mån jul 16, 2007 02:54, redigerad totalt 1 gång.
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav ashe2 » sön jul 15, 2007 16:02

Stina skrev:Länkarna under denna tråd visas beroende på inlägg!
Aha! Har reagerat på att annonserna är olika hela tiden men har aldrig kopplat det :wink:
060621
BildBild

080617
BildBild
Användarvisningsbild
ashe2
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » sön jul 15, 2007 22:38

:) Tycker dom är så bra.
Senast redigerad av Stina mån jul 16, 2007 02:55, redigerad totalt 1 gång.
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Pebels » sön jul 15, 2007 23:05

Tack tjejer.

så här blev det, jag ringde till AA (anonyma alkolisterna) och fick reda på att dom har öppna möten som man som alkolist är välkommen på ..

och så fick jag rådet att ringa socialtjänsten av dom i den kommunen där han bor.
men tyvärr ska jag vääl säga så kan dom inte tvångs inlägga honom på till nyktring utan han måste bli erbjuden frivillig vård först, ås vi bestämde oss för att skriva ett brav där vi förklarar att vi vart i kontakt med olika "behandlings" möjligheter, och att vi gärna står på hans sida om han vill ha oss där, MEN att vi inte orkar med att stå bredvid och inte göra nått längre.
Och anntingen så tar han möjligheten att få hjälpen frivilligt eller så kommer vi ändå ta kontakt med socialtjänsten igen och då får dom gå vidare, först genom att erbjuda frivillig vård och sen hur dom går vidare är upp till dom.

så igår skrev jag brevet och idag har alla berörda parter läst och godkännt det så nu är det bara skickningen kvar, känns inge kul att behöva göra något dylikt, men va gör man då?!

hoppas ni har haft en bättre vecka än va jag har haft :shock: :?
BildBild
Användarvisningsbild
Pebels
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » sön jul 15, 2007 23:14

Oj oj! Låter tufft! Ett brev är ändå det bästa. På så sätt kan han ju i lugn o ro läsa vad ni skrivt utan att känna att han måste försvara sig (som en alkoholist gärna gör) mot er.

Det kanske inte räcker med detta brev men nu kommer han i alla fall se att ni ser honom.

Tycker ni gör helt rätt!! Hoppas du kommer att känna dig bättre snart!! Det är ju för hans bästa för att ni bryr er. Inte för att vara elaka!!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Är det nån som vet vart man ska !

Inläggav Xena66 » ons aug 29, 2007 22:59

Pebels skrev:Tack tjejer.

så här blev det, jag ringde till AA (anonyma alkolisterna) och fick reda på att dom har öppna möten som man som alkolist är välkommen på ..

och så fick jag rådet att ringa socialtjänsten av dom i den kommunen där han bor.
men tyvärr ska jag vääl säga så kan dom inte tvångs inlägga honom på till nyktring utan han måste bli erbjuden frivillig vård först, ås vi bestämde oss för att skriva ett brav där vi förklarar att vi vart i kontakt med olika "behandlings" möjligheter, och att vi gärna står på hans sida om han vill ha oss där, MEN att vi inte orkar med att stå bredvid och inte göra nått längre.
Och anntingen så tar han möjligheten att få hjälpen frivilligt eller så kommer vi ändå ta kontakt med socialtjänsten igen och då får dom gå vidare, först genom att erbjuda frivillig vård och sen hur dom går vidare är upp till dom.

så igår skrev jag brevet och idag har alla berörda parter läst och godkännt det så nu är det bara skickningen kvar, känns inge kul att behöva göra något dylikt, men va gör man då?!

hoppas ni har haft en bättre vecka än va jag har haft :shock: :?

Starkt jobbat utav dig och hela släkten,ni visar honom att ni hjälper till när han gör något vettigt men att ni inte ACCEPTERAR att han fortsätter som han gör om han vill ha stöd och hjälp. En alkholist går det inte att tvångsvårda utan han som alla andra missbrukare måste göra behandlingen frivilligt. En annan jättebra organisation mot alkholism är länkarna,japp även erfarenhet av detta min nu avlidne far var "ledare" hos dem. Kram
Användarvisningsbild
Xena66
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » tor aug 30, 2007 10:01

Hur går det för din vän pebels??
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Pebels » tor aug 30, 2007 21:16

Stina skrev:Hur går det för din vän pebels??

Nja det g¨år väl inet så bra dan efter pebels födelsedag dök han upp full som en alika och slängde åt oss blommor och pengar och sludrade något om att köp en säng åt jäntan sen så hade han nån kompis i bilen som inte heller va nykter och så var det en nykterr kompis med också som körde,
så det går väl inet så bra...
men jag vet inte mår inte så bra själv just nu så jag orkar inte ta tag i det just nu..
ska försöka fortsätta lite senare men jag har nog med mig själv just nu..
BildBild
Användarvisningsbild
Pebels
Alltid online
Alltid online

Inläggav Helen » tor aug 30, 2007 21:45

Oj,,,,,då ,,,,Har du det kämpigt??
Vi finns här vettu,,,,om det är så du vill prata om nåt. :qaf
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Xena66 » tor aug 30, 2007 22:34

Pebels skrev:

Nja det g¨år väl inet så bra dan efter pebels födelsedag dök han upp full som en alika och slängde åt oss blommor och pengar och sludrade något om att köp en säng åt jäntan sen så hade han nån kompis i bilen som inte heller va nykter och så var det en nykterr kompis med också som körde,
men jag vet inte mår inte så bra själv just nu så jag orkar inte ta tag i det just nu..

Ta hand om dig och din familj först och främst,som jag skrev vill en drogberoende person inte ha hjälp frivilligt så går det inte att tvinga dem det fungerar nämligen inte alls. Kraam och vi finns här för dig och familjen.
BildBild

]
Användarvisningsbild
Xena66
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » fre aug 31, 2007 09:44

Pebels skrev:

Så tråkigt att höra! Är det jobb o skola som du funderar över?
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Återgå till Alkohol & missbruk