Banner Forum Image

Är det nån av er som jobbar som USKA här??

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

Är det nån av er som jobbar som USKA här??

Inläggav hellokitty » fre okt 14, 2011 18:38

Jag funderar på att läsa omvårdnad till uska nu på distans när ja är fl. När man googlar får man ju väldigt delade åsikter precis som vanligt. Är det svårt att få jobb nån annanstanns än äldrevården/hemtjänsten? Jag skulle ju gärna vilja ha något barn relaterat helst fl/bb/neo men de e väl svårast. Skulle även va intresserad av vc/akutmottagning eller något behandlingahem eller liknande helst för barn eller ungdommar.. Vad tror ni är de nån ide o plugga till uska? Jag vill inte läsa till sjuksyster tycker de är alldeles för lite skillnad på lön med tanke på hur mycket längre utbildning. Och jag känner inget behov för "större" ansvar osv..... Jag känner lite att jag har inget att förlora.. Frågan är har man nåt o vinna :P
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Re: Är det nån av er som jobbar som USKA här??

Inläggav Lollo_80 » fre okt 14, 2011 23:19

Jag har jobbat som USKA i 10 årstid men är nu omskolad och har vikat med det.... kan säga att där jag bor nu är det svårt att få annat än vik inom äldrevården... jag har sökt uskjobb som varit "ute" på sjukhusen jag vet att jag har bra meriter och att 10 år på karolinska inte är kattskit när man söka jobb men här nere så är det lygens att få jobb på sjukan.... under våra 2 år här har det varit ute typ 3 tjänster på sjukan... i och med att jag bara får tag på vik söker jag jobb inom de yrken jag har utbildning för....

Det säkraste kortet för att få jobba inom fl/bb/neo och akut är väll att utbilda dig till SSK men då blir det ju mer ansvar, högre csnlån, mindre pengar i plånkan...å andra sidan har du SSK leg klart kan du ju sen bara bygga på till BM/röntgen/steril/op/ anestesi/intensiv det är ju påbyggnad som arbetsgivaren kan stå för och de höjer ju lönen ganska bra.....

du har ju fördelen med att du bor i GTB större städer har ju lite mer rullians på personal..... är du intresserad så skall du självklart utbilda dig det är jättekul att jobba som uska inom akutsjukvården.... jag saknar det massor och därför söker jag även dessa jobb av och till mest när jag är så förbannad över sitsen man sitter i som den ständige vikarien men även när man saknar en ledig dag mitt i veckan ;D

du har ingenting att förlora men jag tror allt att vinna om du inte (som jag) är alltför kräsen i början utan söker merparten av jobben som finns....

oj det blev en uppsats hoppas du får ut något av mitt svammel.... förlåt och lycka till
Bild
Bild

Bild
Lollo_80
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » lör okt 15, 2011 14:39

Nu är inte jag usk utan ssk. Men har däremot gått den långa vägen och jobbat i tio år som usk innan jag läste vidare. Jag har alltid tyckt att mitt yrke varit roligt och jag har jobbat med både äldrevård och akutsjuksvård som usk. Du har ju en stor fördel som bor i Gbg, men du ska nog inte räkna kallt med att få det jobb du vill ha som nyutbildad. Dom områden som du vill jobba inom kräver att man har lite erfarenhet. Jag jobbar sen tio år tillbaka på akutmottagning och har sen -05 arbetat på Södersjukhuset akutmott och stormtrivs, men hos oss ska man ha minst ett års erfarenhet inom vården innan man får börja hos oss. Jag tror dom flesta inom akut/fl/neo etc har liknande. Och det är inte fel att börja lite lugnt och lära sig jobbet. Det är ju trots allt sjuka människor, liv och död det handlar om. Och det växlar fort. Men visst är det värt det! :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » lör okt 15, 2011 15:05

Tack för svar! Ja vi får se om ja kommer in först och främst gör jag de skall ja absolut gå utbildning. Hade de gått att utbilda sig till ssk på distans hade ja absolut övervägt de men vill inte ta något studielån och de behöver ja ju inte om ja pluggar när ja e fl så därför är de ju inget alternativ..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » lör okt 15, 2011 15:55

Jag är inte heller uska eller ssk men jag jobbar på vc i kassan och det jag hör där är att det är svårt att komma in som nobody på gbg sjukhusen, en av våra uskor som jobbat extra på östra i 2 år har nu äntligen fårr en deltids tjänst där som hon kombinerar med vc. Sen har säger dom oxå att dom inte på vc tar in direkt från skola.

Jag ska själv utbilda mig till läkar sekreterare/vård administratör, det finns väldigt gott om jobb och där kan du oxå få möjligheten att jobba på akuten, vc, neo, bb m.m.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » sön okt 16, 2011 06:16

Okej blir så osäker om de e värt o plugga när ja läser sånt haha inte så kul o utbilda sig o sen ändå inte få jobb. Läkarsekreterare va min farmor så de har ja hört att jag måååste bli hehe vad är de för utbildning på de tro? Och vad gör man som administratör?
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Återgå till Arbete & ekonomi