Banner Forum Image

Är det något du...

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Är det något du...

Inläggav acko » tor dec 20, 2007 08:37

...vet att du slarvar med vad det gäller ditt barns skötsel...?

Jag VEt att jag slarvar med tandborstningen... hon hatar att borsta tänderna. Så oftast blir det så att hon får borsta själv = tugga på tandborsten och suga i sej tandkrämen.
Har vi besök av t.ex morfar så gapar hon jättesnällt och låter honom borsta ordentligt.

Jag frågade på BVC om detta och då sa hon att man ska aldrig tvinga ett barn, man ska inte hålla fast henne och borsta med tvång.

Men ändå... när man läser broshyren från folktandvården blir man ju rädd iaf för där står hur noga man ska vara med tänderna.
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav Helen » tor dec 20, 2007 15:11

Åh,,,har precis samma svar som dig acko. Jag får bara inte komma in i hennes mun,,,,,så där blir det väl lite bristande.
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » tor dec 20, 2007 17:30

Hmm.... möjligen att jag inte kammar ungarnas hår så ofta som jag borde. Kalle får hemska tovor i sitt hår och jag vet att jag borde kamma det varje dag, men det blir tyvärr inte så.... Lyckligtvis är han inte det minsta håröm, så det funkar ganska bra ändå. Jag sprejar med balsamsprej varje gång vi har tvättat håret och sen kammar jag ur tovorna.

Värre är det med Jeppes hår. Han vill ju ha långt hår, men klarar egentligen inte av det. Han hatar att tvätta håret, och HATAR att kamma sig - han är såååååååå håröm att han gråter högt bara jag ens PRATAR om att vi måste kamma hans hår. Så - istället för att kamma det varje dag så blir det bara efter tvätt.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav MissGanja » tor dec 20, 2007 23:00

Jag ska plocka fram tandborsten imorgon har jag tänkt. Så på morgonen före frukost och på kvällen efter kvällsmålet ska lilla tanden borstas.

Får hoppas det går bra :wink:
BildBild
MissGanja
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » tor dec 20, 2007 23:16

Han kommer nog mest vilja suga o bita på den! Men det är ju bra o få in vanan!

Vi kämpade inte med Ella o nu går det hur bra som helst! Man får hjälpa till.

Annars är jag sååå dålig på AD dropparna!
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Jenima » fre dec 21, 2007 00:35

ja skulle va AD dropparna här med :)
Jenima

Inläggav acko » fre dec 21, 2007 09:25

Jennifer hatar också att tvätta håret. Hon gör det under tvång skrikande typ en gång varannan vecka :(
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » fre dec 21, 2007 09:26

fast alltså hon badar oftare, det funkar, men just tvätta håret slipper hon så ofta
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » fre dec 21, 2007 10:45

Kalle älskar att borsta tänderna!! Jag hoppas hoppas hoppas att det håller i sig. Våra konflikter kring tandborstningen handlar om att Kalle blir urförbannad när han inte får borsta mer! He he...

Med Jesper har inte tandborstningen varit något problem heller, tack och lov.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » fre dec 21, 2007 13:19

Som nu när de kommer upp i åren o förstår vad man sägeer blir det ju lättare :D
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav acko » fre dec 21, 2007 21:14

Idag gick jennifer till dagis utan att ha borstat tänderna igen.... :( jag måste komma på nån bra strategi. Borsta i hissen kanske funkar, en ny miljö liksom.
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav ashe2 » fre dec 21, 2007 23:06

AD- dropparna...Försöker borsta tänderna morgon och kväll men det blir alltid tjafs för att "Ronja kan själv!" Och på morgonen har man ju liksom inte tid att bråka :wink: Vi gav henne en tandborste innan första tanden kommit för att vänja henne men det hjälpte visst inte utan blev bara knas :roll: Vi skulle kanske ha låtsats borsta tänderna redan då?
060621
BildBild

080617
BildBild
Användarvisningsbild
ashe2
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » fre dec 21, 2007 23:46

Jag har lyckligtvis inte haft några större problem med Jespers tandborstning, men jag tänkte för några år sedan att jag skulle motivera honom ytterligare att vi måste borsta tänderna noga. Jag köpte den klassiska barnboken "Karius och Baktus" som handlar om en pojke som har två tandtroll i munnen, som hackar i hans tänder. Boken slutar med att tandtrollen, Karius och Baktus, spolas ut ur pojkens mun och ner i avloppet. *Yeejj, det goda vinner mot det onda, liksom*

Vad händer? Jesper kände enorm sympati för de stackars, stackars tandtrollen som ju säkert DOG när de inte fick vara kvar i munnen!!! :-( Helt fel, med andra ord - jag tyckte nog inte den boken var så pedagogisk som den utger sig för att vara!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » lör dec 22, 2007 09:16

Vad händer? Jesper kände enorm sympati för de stackars, stackars tandtrollen som ju säkert DOG när de inte fick vara kvar i munnen!!! Helt fel, med andra ord - jag tyckte nog inte den boken var så pedagogisk som den utger sig för att vara!

:lol: :lol: :lol:
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav Xena66 » tis dec 25, 2007 22:24

Möjligen att jag glömmer AD-dropparna nån gång.
BildBild

]
Användarvisningsbild
Xena66
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling