Är det något du...
15 inlägg • Sida 1 av 1
Är det något du...
...vet att du slarvar med vad det gäller ditt barns skötsel...?
Jag VEt att jag slarvar med tandborstningen... hon hatar att borsta tänderna. Så oftast blir det så att hon får borsta själv = tugga på tandborsten och suga i sej tandkrämen.
Har vi besök av t.ex morfar så gapar hon jättesnällt och låter honom borsta ordentligt.
Jag frågade på BVC om detta och då sa hon att man ska aldrig tvinga ett barn, man ska inte hålla fast henne och borsta med tvång.
Men ändå... när man läser broshyren från folktandvården blir man ju rädd iaf för där står hur noga man ska vara med tänderna.
Jag VEt att jag slarvar med tandborstningen... hon hatar att borsta tänderna. Så oftast blir det så att hon får borsta själv = tugga på tandborsten och suga i sej tandkrämen.
Har vi besök av t.ex morfar så gapar hon jättesnällt och låter honom borsta ordentligt.
Jag frågade på BVC om detta och då sa hon att man ska aldrig tvinga ett barn, man ska inte hålla fast henne och borsta med tvång.
Men ändå... när man läser broshyren från folktandvården blir man ju rädd iaf för där står hur noga man ska vara med tänderna.
-

acko - Alltid online

Hmm.... möjligen att jag inte kammar ungarnas hår så ofta som jag borde. Kalle får hemska tovor i sitt hår och jag vet att jag borde kamma det varje dag, men det blir tyvärr inte så.... Lyckligtvis är han inte det minsta håröm, så det funkar ganska bra ändå. Jag sprejar med balsamsprej varje gång vi har tvättat håret och sen kammar jag ur tovorna.
Värre är det med Jeppes hår. Han vill ju ha långt hår, men klarar egentligen inte av det. Han hatar att tvätta håret, och HATAR att kamma sig - han är såååååååå håröm att han gråter högt bara jag ens PRATAR om att vi måste kamma hans hår. Så - istället för att kamma det varje dag så blir det bara efter tvätt.
Värre är det med Jeppes hår. Han vill ju ha långt hår, men klarar egentligen inte av det. Han hatar att tvätta håret, och HATAR att kamma sig - han är såååååååå håröm att han gråter högt bara jag ens PRATAR om att vi måste kamma hans hår. Så - istället för att kamma det varje dag så blir det bara efter tvätt.
-

HelenaS - Alltid online

Han kommer nog mest vilja suga o bita på den! Men det är ju bra o få in vanan!
Vi kämpade inte med Ella o nu går det hur bra som helst! Man får hjälpa till.
Annars är jag sååå dålig på AD dropparna!
Vi kämpade inte med Ella o nu går det hur bra som helst! Man får hjälpa till.
Annars är jag sååå dålig på AD dropparna!
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
Kalle älskar att borsta tänderna!! Jag hoppas hoppas hoppas att det håller i sig. Våra konflikter kring tandborstningen handlar om att Kalle blir urförbannad när han inte får borsta mer! He he...
Med Jesper har inte tandborstningen varit något problem heller, tack och lov.
Med Jesper har inte tandborstningen varit något problem heller, tack och lov.
-

HelenaS - Alltid online

AD- dropparna...Försöker borsta tänderna morgon och kväll men det blir alltid tjafs för att "Ronja kan själv!" Och på morgonen har man ju liksom inte tid att bråka
Vi gav henne en tandborste innan första tanden kommit för att vänja henne men det hjälpte visst inte utan blev bara knas
Vi skulle kanske ha låtsats borsta tänderna redan då?
-

ashe2 - Alltid online

Jag har lyckligtvis inte haft några större problem med Jespers tandborstning, men jag tänkte för några år sedan att jag skulle motivera honom ytterligare att vi måste borsta tänderna noga. Jag köpte den klassiska barnboken "Karius och Baktus" som handlar om en pojke som har två tandtroll i munnen, som hackar i hans tänder. Boken slutar med att tandtrollen, Karius och Baktus, spolas ut ur pojkens mun och ner i avloppet. *Yeejj, det goda vinner mot det onda, liksom*
Vad händer? Jesper kände enorm sympati för de stackars, stackars tandtrollen som ju säkert DOG när de inte fick vara kvar i munnen!!!
Helt fel, med andra ord - jag tyckte nog inte den boken var så pedagogisk som den utger sig för att vara!
Vad händer? Jesper kände enorm sympati för de stackars, stackars tandtrollen som ju säkert DOG när de inte fick vara kvar i munnen!!!
-

HelenaS - Alltid online

Vad händer? Jesper kände enorm sympati för de stackars, stackars tandtrollen som ju säkert DOG när de inte fick vara kvar i munnen!!! Helt fel, med andra ord - jag tyckte nog inte den boken var så pedagogisk som den utger sig för att vara!
-

acko - Alltid online

15 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling