Banner Forum Image

Är det mkt eller lite välling?

Diskutera barns matvanor och barnmat

Är det mkt eller lite välling?

Inläggav laisa86 » lör nov 13, 2010 20:28

Hej!!
Jag har en vällingfråga som jag hoppas på att ngn kan svara på! Knut är lite mer än 5 månader nu och han har sedan 4 månader ätit gröt till frukost och kvällsmat. Men efter vi bytt till vintertid så är han för trött på kvällarna, han bara grinar i stolen och orkar inte äta ngn gröt. Vi har testat att låta honom sova mellan 17-18 och sen direkt efter ge honom kvällsgröten, men han bara grinar. Så därför frågade jag om vi kunde börja med välling nu på kvällen och det var inga problem sa hon. Men jag glömde ju fråga henne om hur mkt välling jag skulle ge honom!

Ikväll har han fått vällingen för första gången, jag tog 2,5 dl vatten, jag täntke att jag sätter i lite xtra. När jag ger honom gröt ger jag honom 1,5 portion = 1,5 dl vatten. Och sen när jag gav honom den så älskade han det direkt och på 5 minuter hade han druckit upp allt!!

Då är min fråga, gav jag för mkt eller för lite? Eller lagomt? Jag hittar ingentstans där det står hur mkt man ska ge till dom olika åldrarn. Jag vet att det är jättstor skillnad, men hade ju ändå varit bra med en tabell på hur mkt man ungefär ska ge. Precis som det är på ersättningen!

Kommer han att hålla sig hela ntten på den här eller kommer han bli hungrig mitt i? Bvc sköterskan sa att välling är lika med gröt, men det känns som att det inte är det... =/ Jag gav mild havrevälling, det sa hon på bvc att man skulle börja med. Den heter typ godnatt välling.

Hopppas verkligen att ngn kan hjälpa mig!
//Lisa
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Re: Är det mkt eller lite välling?

Inläggav Lillfisen » lör nov 13, 2010 20:39

Alla barn är ju olika så det är ju jättesvårt att säga vad som är för mycket och vad som är för lite, det enda man kan göra är ju att testa sig fram, antingen så äter dom upp allt och är nöjda, eller missnöjda och vill ha lite till. Eller så vill dom inte ha allt eller rent utav spyr pga att de har ätit för mycket. Men som sagt det går ju inte säga innan man har testat.

Vi ger våran Bellan 200 ml välling på kvällen och det står hon sig på fram till 3-4 då hon får en flaska till. Men hon har aldrig sovit en hel natt än, så för våran del hade det nog kvittat om vi gett henne gröt eller välling på kvällen, hon sover inte hela natten för det.
Användarvisningsbild
Lillfisen
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » lör nov 13, 2010 20:45

Lillfisen: tack för ditt snabba svar! Knut sover hela natten på 1,5 portion gröt. Jag tycker att gröten känns mera mättande, men jag vet inte välling kanske är mättande? Jag hoppas iaf att det är de, för det skulle ju vara supertrist om jag måste börja mata honom på nätterna igen! =/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav marimo » sön nov 14, 2010 23:19

Hur gick det? Sov han hela natten?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
marimo
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav laisa86 » tis nov 16, 2010 12:35

Jodå han sov hela natten :D men igårkväll när han drack vällingen så drack han vääääldigt snabbt! Jag var inte allt för uppmärksam för jag såg på tv samtidigt :? så när han druckit färdigt vällingen på 5 minuter (!) så satte jag upp honom för att rapa, men istället för en rap kom det världens kaskadkräkning....det kom genom både näsan och munnen... stackarn.... det kom på soffan, på golvet, på honom och på mig... så jag fick snabbduscha honom och sen när jag skulle testa ge honom lite mera ny välling, så vägrade han.... så då fick han en portion gröt istället...

Jag misstänker att han åt ALLDELES för fort och kanske lite för mkt... han hann nog inte känna sig mätt! Så ska pausa nu ngn dag och hoppas att han tar emot vällingen igen snart :? det är så synd, för det funkade så bra dom dagar han fick det!

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tis nov 16, 2010 22:20

Hihi, ja så kan det gå! Bara att köra igen. Ta det lugnare och pausa lite om han dricker för fort. Har du flaska med luftventil?
Hur mycket han vill ha kommer du att märka. Till Penny gör jag på 200 vatten varje kväll.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » ons nov 17, 2010 16:03

Jo det är en mam-flaska med luftventil. Jag gav gröt igårkväll och ska ge det ikväll, men ska testa vällingen igen kanske imorgon eller på fredag. Det är så synd att han inte vill ha den längre, för att älskade verkligen vällingen! Och det var ganska skönt att ge välling istället för gröt på kvällen! :)

Ska man ge vällingen liggandes eller sittandes? Jag har gett den liggandes.

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav DezZ » ons nov 17, 2010 21:09

De första dagarna vi gav vår dotter välling spydde hon upp det nästa varje kväll. Men hon vande sig efter en vecka ungefär och då fick hon 2 dl välling. Hon har aldrig sovit hela natten så hur mycket man ska ge för att få barnen att göra det vet jag inte. Nu är hon 1år och 3 månader och får 3dl välling vid läggdags och sedan 2dl när hon vaknar på natten. Hon äter jättebra på dagen, så för mycket välling är det då inte.
BildBild
DezZ
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav Redhotwera » ons nov 17, 2010 23:12

Knut är bara 5½ månad, det är inte kört på vällingfronten :D Rekomdendationen är ju att börja vid 6 mån. Han kommer fatta grejen sen.
Penny får den halvliggandes. Testa att inte ha honom liggandes. Prova själv att dricka liggandes, lite bökigare än om man är lite mer upprätt.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » ons nov 17, 2010 23:27

Okej, tack för era svar! :D

När han dricker vatten vid matbordet sitter han och då gåre bra att dricka. Kanske jag ska testa att ge vällingen helt sittandes vid matbordet? Då kanske det är lättare att ta pauser oxå?

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » fre nov 19, 2010 22:46

Hade nästan ingen gröt på morron, så jag testade att ge välling istället och det var inga problem! :D jag är så glad att han inte fått avsmak av vällingen sen han kaskadkräktes! :D så han fick välling ikväll oxå! :D

Jag gjorde många pauser (för han suger verkligen i sig det alldeles för fort!) och vid varje paus börja han storgrina! Haha :) han tog flaskan i sina händer och drog till sig den och började suga på nappen :) gullunge!

Men jag har gett honom nu bara 200ml både till frukosten och nu till kvällmålet. Får se hur länge han sover inatt, men jag hoppas på att det inte blir ngn förändring och att han sover lika bra som med gröten! :)

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav Mikk » mån nov 29, 2010 20:29

Min dotter är strax över 2 år och hon dricker välling till kvällsmål...har i 2.5 dl vatten å ofast lämnar hon ca 30 ml varenda kväll. Vi kör fortfarande på majsvällingen åt Tindra (den är från 6 mån) då hon blir så hård i magen av all annan välling!
BildBild

Bild
Mikk
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav laisa86 » fre dec 03, 2010 21:16

Nu har vi kommit in i en bra rutin. Han får på sig pyjamasen kl 18.00, sen får han vällingen vid köksbordet kl 18.30 och då gör jag på 2 dl vatten och 5 matskedar pulver. Han dricker upp allt. Jag gör små pauser några gånger. Han kräks inte mer :) så det känns jätteskönt att han kan dricka vällingen och att det inte förstördes pga kaskadkräknigen :)

Han är så rolig, när jag tar pauser så tar han tag i flaskan och drar tillbaka den mot munnen och börjar suga :D gullunge! :D gör jag för lång paus så börjar han storgrina tills han får flaskan igen :wink: men sen har han lärt sig att när han druckit upp det sista så äre slut och att han inte får ngt mer :)

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » fre dec 03, 2010 22:30

Skönt att ni kommit in i en rutin. Nu kan du nog låta han dricka utan flera pauser, han verkar ju ha koll på det. Gör ett par kanske. Kan ju också sätta dig lite mysigare, ha han i famnen i soffan kanske. Det är bra om han är väldigt trött och vill sova direkt efter!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » lör dec 04, 2010 20:21

Jo jag har funderat om vi ska förflytta oss tillbaka till soffan när han får vällingen :) jag tycker att han brukar bli lite pigg av vällingen :? fast inte ikväll, då fick han vällingen och sen satte vi oss i soffan och han gäspade stort, så då slängde jag ner honom i sängen och han låg helt stilla! Han försökte inte vända på sig och inte sparka av sig täcket, han bara låg stilla och kramade sin vovve och han har sovit sen jag la honom i sängen 18.50 :) han brukar sparka av sig täcket direkt! Gullungen :D

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Matvanor & barnmat