Banner Forum Image

Äggallergi??

Diskutera barns matvanor och barnmat

Äggallergi??

Inläggav jaessiica » fre feb 18, 2011 10:14

Min 8 månaders har fått smaka ägg i går och klockan 16 kräktes han litegrann men jag trodde han hade stoppat någon leksak för långt in. På kvällen kaskadkräks han tre gånger och vi blir jätteoroliga för magsjuka (har nyss legat däckade hela familjen). Kan bebisar kaskadkräkas av att de är allergiska mot ägg??? Tacksam för svar
Bild
Bild
jaessiica
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Äggallergi??

Inläggav Cissid » fre feb 18, 2011 13:08

Har ingen aning egentligen, men tycker att det låter underligt. I samband med matallergier brukar det väl mer vara magknip, diareer eller utslag... Men jag har ingen erfarenhet själv, så du kanske ska höra efter på BVC.
Bild
Bild
Cissid
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » fre feb 18, 2011 13:23

Vår nu 2,5- åring är allergisk mot ägg. Det visade sig redan när jag ammade och hade ätit ägg. Första gången vi sökte akut för hans symtom kräktes han mycket (inga kaskader dock), men mest för att han fick utslag på hela mage och rygg. Jag skulle be om att få göra ett pricktest om jag misstänkte allergi (men vi vet ju att han har allergier redan och är nog försiktigare). Eventuellt skulle ni kanske prova med nån mini- provokation (typ liten bit av muffins med ägg i), men få skulle jag nog rådfråga BVC eller VC.
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav jaessiica » fre feb 18, 2011 13:36

TAck för svar!
Ringde upp BVC o där sa sköterskan att man absolut kan kräkas av något man är allergisk mot men hon trodde nog mer på att han hade fått för mycket. Jag såg ju att han gillade ägg så han fick ju en del. :roll:
Så antagligen blev det för mycket av det goda. Vi ska prova med pyttelite ägg nästa vecka o se om han reagerar på det då.
Hon sa ju även att det går mycket magsjuka nu men han visar inga tecken på att vara dålig så hoppas det bara var för mycket ägg på en gång.
Bild
Bild
jaessiica

Återgå till Matvanor & barnmat