A som i Astma...
8 inlägg • Sida 1 av 1
A som i Astma...
efter en jäklans tid med ca 2 månaders hostande till och från, öroninflammation och feber samt ännu mer hosta var vi nu in till vårdcentralen igen.
DÄr sa läkaren att eftersom hon har exem, de finns astma/förkylningsastma i släkten och eftersom hostan inte verkar vilja släppa så är de troligtvis astma som våran Alvina har....
Kanske bara förkylningsastma men de lät som han trodde mer på vanlig.
Så nu har vi fått medecin mot de och remiss till barn mottagningen igen för nytt allergitest då vi ahr både hund och katter hemma.
Är de någon som har erfarenhet av detta?
HUr fungerar allt och hur troligt är de att de är vanlig astma och att hon reagerar på djuren?
Vi gjorde allergitest i våras och de visade inget...
Tacksam för alla tips och råd.. och ideer.
DÄr sa läkaren att eftersom hon har exem, de finns astma/förkylningsastma i släkten och eftersom hostan inte verkar vilja släppa så är de troligtvis astma som våran Alvina har....
Kanske bara förkylningsastma men de lät som han trodde mer på vanlig.
Så nu har vi fått medecin mot de och remiss till barn mottagningen igen för nytt allergitest då vi ahr både hund och katter hemma.
Är de någon som har erfarenhet av detta?
HUr fungerar allt och hur troligt är de att de är vanlig astma och att hon reagerar på djuren?
Vi gjorde allergitest i våras och de visade inget...
Tacksam för alla tips och råd.. och ideer.
-

gangsterflickan - Alltid online

Re: A som i Astma...
Oj vad jobbigt! Har ingen erfarenhet av vanlig astma men Amanda hostar oxå hela tiden o e rosslig i rören! Hon har förskylningsastma o har fått pulmicort o airomir att inandas varje dag, oxå skitjobbigt! Tycker inte att det hjälper ett dugg tyvärr o hon är besvärad av det eftersom hon får svårt att svälja när hon äter!
Hoppas det inte är djuren hemma som är orsaken för er o att ni får bukt på det! Det verkar vara väldigt många som har någon form av astma.......!
Hoppas det inte är djuren hemma som är orsaken för er o att ni får bukt på det! Det verkar vara väldigt många som har någon form av astma.......!
-

ullis78 - Alltid online

uscha stackars tös, Alvina har iaf inge mer besvär av de än att hon hostar när hon ska sova men de är jobbigt nog.
Håller tummarna att de blir bättre för båda våra små tjejer!
Håller tummarna att de blir bättre för båda våra små tjejer!
-

Gus har också förkylningsastma. Nu på vintern har den knappt släppt. Vissa dagar är det sämre, vissa bättre. Han får Airomir och Pulmicort varje dags just nu.
Imorgon ska vi till läkaren för andra vaccinationen och då ska min man be att få recept på cortisontabletter som vi kan ge när det är överjävligt.
jag tycker det är rätt jobbigt att höra rosslandet men det hindrar inte Gustav ett endaste dugg!
Han leker och står i som vanligt. Den enda gången det märks är när vi är tvungna att ge extra Pulmicort, då blir han lite tröttare.
Vi hoppas att det växer bort.
Jag ska begära ett till allergitest till våren så att vi vet om allt är bra.
Det är såklart drygt och inte kul att ens barn har astma, men man klarar det också!
Jättekram!
Imorgon ska vi till läkaren för andra vaccinationen och då ska min man be att få recept på cortisontabletter som vi kan ge när det är överjävligt.
jag tycker det är rätt jobbigt att höra rosslandet men det hindrar inte Gustav ett endaste dugg!
Han leker och står i som vanligt. Den enda gången det märks är när vi är tvungna att ge extra Pulmicort, då blir han lite tröttare.
Vi hoppas att det växer bort.
Jag ska begära ett till allergitest till våren så att vi vet om allt är bra.
Det är såklart drygt och inte kul att ens barn har astma, men man klarar det också!
Jättekram!
- Fru S.
- Alltid online

tack fru s för de stöttande orden, de betyder mycket!!
kram och hoppas gus blir bättre snart och att hans lipper de där!!
kram och hoppas gus blir bättre snart och att hans lipper de där!!
-

Min mamma har astma men hon är inte allergisk mot djur så bara för att man har astma så behöver det inte innebära att din dotter är allergisk mot djur, hoppas att hon inte blir allergisk mot djuren och att utredningen går smärtfritt och att ni hittar en lösning.
-

zettan - Alltid online

Uppe på allergimottagningen på huddinge sjukhus brukar de anordna springtävlingar för barn.
Sköterskorna springer med barnen i korridoren tills de blir ordentligt anfådda och sen mäter de lungkapaciteten via dator. Allergitest behöver tyvärr inte visa någonting. Förkylningsastma brukar ju släppa i samband när barnet blir frisk.
Om Alvina springer när hon är frisk blir hon lätt anfådd , hostar hon?
Min son har astma och det märks tydligt han reagerar tex på fuktigt väder, han springer inte ens i närheten så fort som sin lillasyster, och framför allt när vi började med astmamediciner så hostade mycket mindre på morgonen när han vaknade.
Det där med astma och djur kan jag inte råda dig till, det får du fråga läkaren.
Be också att de tar blodprover och inte bara pricktest om de inte redan har gjort det för ibland visar allergier tydligare på blodprover.
Lycka till och hoppas att det växer bort om det nu skulle vara astma.
Sköterskorna springer med barnen i korridoren tills de blir ordentligt anfådda och sen mäter de lungkapaciteten via dator. Allergitest behöver tyvärr inte visa någonting. Förkylningsastma brukar ju släppa i samband när barnet blir frisk.
Om Alvina springer när hon är frisk blir hon lätt anfådd , hostar hon?
Min son har astma och det märks tydligt han reagerar tex på fuktigt väder, han springer inte ens i närheten så fort som sin lillasyster, och framför allt när vi började med astmamediciner så hostade mycket mindre på morgonen när han vaknade.
Det där med astma och djur kan jag inte råda dig till, det får du fråga läkaren.
Be också att de tar blodprover och inte bara pricktest om de inte redan har gjort det för ibland visar allergier tydligare på blodprover.
Lycka till och hoppas att det växer bort om det nu skulle vara astma.
- maria_73
- vimedbarn.se skribent

hon reagerar inte nä särskilt när hon springer men jag märkte att hostan kom tillbaka när jag hade glömt att ge henne medecinen en dag...
Vi ska iaf in den 21 dec med hrenne på läkarbesök så vi får se vad de har att säga då.'
tack för tipsen!!
Vi ska iaf in den 21 dec med hrenne på läkarbesök så vi får se vad de har att säga då.'
tack för tipsen!!
-

8 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling