Banner Forum Image

7 månader & vill bara amma

Diskutera barns matvanor och barnmat

7 månader & vill bara amma

Inläggav sunbeam » tis aug 16, 2011 22:30

Nån fler än jag som har en liten där hemma som inte är sugen på vare sig välling, gröt eller mat? Hon bara grimaserar och visar tydligt att hon inte vill ha.
Ibland kan hon ta lite yoghurt eller fruktpuré men inget jag skulle kalla portion. Majskrokar kan hon åxå äta 1-2 st av. Vaniljglass funkar bra men - ja det hajar väl alla att det inte är nån bra barnmat....:)
Hon kan ta lite ersättning (ca 100 ml) om kvällen för att jag vill att hon står sig lite längre innan amning på natten, men det känns ju lite dumt att börja med det nu..? Min äldre dotter blev dessutom riktigt hård i magen då hon fick ersättning så det är jag åxå rädd för.

Nån som känner igen sig o har råd och tips?
Hon har hitills gått upp i vikt och är glad och förnöjsam så jag är ännu inte orolig men ärligt talat börjar jag bli less på att amma och aldrig få "komma iväg" några längre stunder..
Bild

Bild
sunbeam
Har vimedbarn.se som startsida

Re: 7 månader & vill bara amma

Inläggav sprallos » ons aug 17, 2011 07:18

Bägge mina har slutat amma själva, dom har uppskattat mat mer än min mjölk. Men testa ge henne lite att plocka och peta med själv. Majskrokar, bananbitar, avocado etc etc. Det är ju det "senaste" rönen bvc ger. Att man ska vänta med smakisarna och börja ge större saker på en gång, men först vid 6 mån ålder. Detta vet Fru S mer om..:-)

Ge henne katrinplommonpure om du är orolig för stopp i magen med ersättningen. Det brukar "lösa" det mesta...haha..:-)
sprallos

Inläggav Fru S. » ons aug 17, 2011 08:16

Hej hej!

Jag tänker tipsa dig om en grej som kallas BLW (Baby Lead Weaning).
Det handlar om att barnet själv ska lära sig plocka med mat, smaka på den och till slut få i sig mat.

Vi har gjort så här: Vi började med att ger vattenmelon. Vi lade en triangel framför henne och lät den ligga där. Hon visade lite intresse och till slut fick hon upp den till munnen. Hon fick av en liten bit som hon satte i halsen på en gång... Men hon ordnade upp det själv. Barn har nämligen kräkreflexen långt fram i munnen.

Nu ger vi Ellen morötter, broccoli, avocado, pasta, bröd, blomkål, banan och potatis.
Men inte uppskuret i bitar utan hela delar. Potatis och avocado gör jag klyftor av, bananen får hon en halv och morötter ger jag en hel som hon mölar i sig.
Hon har satt i halsen tre gånger men klarat upp det själv.

Jag tycker att detta är så otroligt mycket enklare och roligare! Hon visar en lust till maten som inte Gus gjorde.

Det finns en jättebra hemsida med forum och blogg:
http://www.babyleadweaning.com
Annars kan du söka på BLW bara så kommer det upp en massa sidor som förklarar.

Om man vill ge puréer eller gröt så laddar man bara skedar och låter barnet pilla isig själv.
Ellen är långt ifrån redo för det än så jag helammar henne fortfarande. Men hon blir mer och mer skicklig att hantera maten.

Du får gärna ställa frågor!
Lycka till.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Caroliinen » tor aug 18, 2011 00:12

Jag har en liten tös hemma som snart är 6,5 månader och har gett smakportioner..eller rättare sagt försökt ge sen hon var dryga 4,5 månad men hon visar bara äckliga grimarser å stoppar man in en sked kommer de ut två..konstigt nog :)

Har pratat med BVC hur man ska få henne å äta och de säger att med envisa små barn så får man truga..ge varje dag nån gång om dagen..mkt sagt å gjort men INGET händer!! Hon går upp fint i vikt så mjölken är de inge fel på men som du sa skulle vara skönt å kunna vara borta längre stunder. Vill inte sluta amma helt än men iaf kanske byta ut lunchen till mat men de vill ju inte hon :)

Men jag ska nog testa med hela bitar å se om hon tycker de e roligare för majskrokar får hon i sig och de enda från flaskan är vatten och fruktdryckerna man köper som är från 4 månader..Vällingen skriker hon så fort hon får syn på..

Men de e väl bara hålla ut för förr eller senare så kommer de ju börja att äta :)
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Danem » tor aug 18, 2011 22:06

(Jag är långt ifrån less på att amma och trivs bra med det så jag passar väl inte att svara egentligen..)

Min dotter blir 8 månader nästa vecka och jag helammar än.
Vi började med plockmat men jag kan inte hålla lugnet när hon hulkar så det la vi ner just nu men vi kör fortfarande på BLW, hon styr själv. Hon får gröt på morgonen och vanlig mat till middag och hon äter det, inte är det mycket utan det är löjligt lite hon får i sig men det gör inget. Vi stressar inte utan tar det i hennes takt.
Hon växer och utvecklas så än är jag inte orolig :)

Jag gör egen gröt åt Lova, hon tycker verkligen inte om köpesgröten så jag gör vanlig havregrynsgröt (minus salt såklart) och kokar med rivet äpple och lite kanel, det var mycket bättre tyckte hon och även storebror åt med stor aptit. Jag ska testa göra samma fast med banan i någon dag också.
Bild Bild
Danem
Alltid online
Alltid online

Inläggav Caroliinen » fre aug 19, 2011 21:33

Jag måste bara säga att i onsdags när jag skrev inlägget så åt hon ju i stort sett ingenting och på torsdagen så tog jag fram lunch igen och dra mig baklänges hon åt upp halva burken + en halv efterrättsburk!! till kvällen gjorde jag gröt och hon åt halva + resten av efterrättsburken och samma idag :) så nu e vi på G..vill inte sluta amma helt än men är super nöjd om hon iaf klarar sig på lunchen så man kan minska liiite smått på amningen :) jag ser ljuset i tunneln nu iaf :)
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Inläggav sunbeam » lör aug 20, 2011 09:26

Tack för era svar! :)
Har provat ge henne potatis o dyl i bitar som hon får plocka och jag märker att hon är mer intresserad av maten då så vi fortsätter på den vägen, hon lär väl få i sig mer och mer med tiden. Provar då och då att peta in en sked mat emellanåt. Vissa saker verkar svåra att greppa tag om, typ pasta. Sen kanske hon inte är riktigt mogen för att börja äta hela portioner helt enkelt...?
Dock märker jag att hon vaknar oftare om natten numera och vill ha bröstet, typ var 3:e timme. Alt att magen eller tänder krånglar/separationsångest..

Ja ja det är väl bara att fortsätta :wink:
Bild

Bild
sunbeam

Återgå till Matvanor & barnmat