Banner Forum Image

3 veckors bäbis med ammningsproblem

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

3 veckors bäbis med ammningsproblem

Inläggav webbsmurfen » tis jan 04, 2011 22:21

Hej!

Jag och min fru är lyckliga föräldrar till en 3 veckors bäbis som vi har en del ammningsproblem med.

Som oftast funkar amningen bra, men ibland har han en del jobbiga dagar.

Han suger en liten stund på bröstet, sedan börjar han leka med bröstvårtan (tar in bröstvårtan och spottar ut den igen ett flertal tillfällen), och suger ingenting alls, och sedan vrålar han rakt ut och blir ilsken. Eller så faller han i sömn efter 2 minuters ammning och blir ilsken när han vaknar. (eller när vi väcker honnom). trots upprepade försök vill han inte amma normalt. så vi har då 1-2 timmars skrik innan han skärper till sig och äter normalt

Vid dessa perioder skriker han och söker efter någonting att suga på. Får han nappen spottar han ut den direkt, eller efter ett par minuter och grimarserar illa.

Vad kan vi göra för att minska leken? Denna lek knäcker framför allt min fru, som gör allt för att vår son Felix skall må så bra det bara går.
webbsmurfen
Nykomling
Nykomling

Re: 3 veckors bäbis med ammningsproblem

Inläggav sprallos » ons jan 05, 2011 09:22

Amningen är ett meck i början....första månaden kan vara strulig, men sen brukar det rätta till sig. Men visst finns det dom som har problem längre än så också.

Erbjuder hon honom att äta jätteofta? Det kanske är så att han inte är 100% hungrig varje gång och då grejjar han mer. Testa att lugna honom på annat sätt först, byta blöja, bära osv osv..det är inte alltid att gnäll betyder hunger. Ja, om det nu är så att han ätit relativt nyrligt alltså. Dom äter ju ofta när dom är så små...men varannan timme kan han säkert vänta mellan målen. Att han somnar från bröstet är också ett tecken på att vissa mål bara är "mysiga" inte pga hunger.

Innan man matar kan man försöka väcka upp barnet så det är aktivt....typ byta blöja osv innan. Sen se till att han gapar stort & ligger mage mot mage med mamma. Om han somnar kan man massera lite på händer och fötter, det stimulerar sugreflexen mer.
sprallos

Re: 3 veckors bäbis med ammningsproblem

Inläggav che » tor jan 13, 2011 12:34

Hur går det för er?

Helammar din fru? Kissar bebisen ordentligt? Hur ser tillväxten ut?

Jag tycker rent spontant det låter som de allra flesta bebisar. Kan det vara så att bebisen signalerar att han är hungrig med smackande o munrörelser o att ni ammar lite för sent? Prova att amma på studs när bebisen börjar ge signaler. Kan också vara så att mjölken kommer för häftigt eller att den överhuvudtaget kommer när han bara vill snutta (bebisar äter inte bara vid bröstet utan tankar värme o närhet också).

Jag tänker också att det faktiskt är en av amningssignalerna att vrida huvudet fram o tillbaka. Många bebisar behöver gå igenom hela registret av signaler för att till slut börja ruska på huvudet (varför är svårt att säga men det kan vara så att bebisen försöker förbereda sig o också förbereda vårtan på att bli hård innan han börjar suga). Ibland är de så upprörda när det väl kommer till bröstet att de behöver lugnas lite innan. Vagg o vyss kan funka. Ibland är de bara lessna o man vet inte riktigt varför. det är jättejobbigt o påfrestande o det ända man kan kan göra när man provat sina bästa tricks är att finnas där. Klappa o pratat, hålla bebisen nära.

Det är jättejobbigt att vara hjälplös men ibland finns det som sagt inte så mkt bot. Barn som bärs mkt gråter mindre dock- provat sjal eller sele?
che
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling