Banner Forum Image

2,5 åring med mysko virusinfektion - hjälp!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

2,5 åring med mysko virusinfektion - hjälp!

Inläggav sunbeam » mån aug 16, 2010 08:44

Nån som känner igen det här???? Blir kanske lite långt..

Min dotter blev sjuk i måndags med feber, märkte även att hon fick utslag i blöjområdet. Tisdag eftermiddag klingade febern av men utslagen hade kommit över hela kroppen och på onsdag hade hon de där prickarna på armar, ben, bål och kinder. Små röda lite upphöjda prickar som inte verkade klia.
På sjukvårdsrådgivn och Bvc sa man att de trodde det var nån slags virusinfektion och skulle nog klinga av om ett par dagar.

Från att ha varit rätt pigg och ätit som vanligt så vill hon inte ha så mycket på onsdageftermiddag, hade en lös avföring på dagen och kräktes sedan upp kvällsvälling på kvällen.
Torsdag var hon slö och trött och ville inte alls ha nån mat, små-åt lite bara och knappt nåt att dricka, kräktes ordentligt på kvällen den här gången och då började vi ana att hon fått magsjuka åxå. Ingen feber.
Fredag sov hon nästan dygnet runt och kallsvettades, vaknade till ibland och drack vatten (tack o lov) och var riktigt slö, varpå mamma blir rädd och bokar en tid hos dr på BVC. Men han visste inte heller vad det var, ingen temp och ingen CRP (ingen bakteriinfektion iaf).
Sedan fredag så har hon kräkts 1-2 ggr per dag och hade en ordentligt stor rinnig lös avföring igår söndag, blev som lite piggare efter det och lekte.

Vad är det för långdraget jäkla virus??? SÅ konstig magsjuka då hon inte kräks direkt efter mat eller vatten utan flera flera timmar.
Bild

Bild
sunbeam
Har vimedbarn.se som startsida

Re: 2,5 åring med mysko virusinfektion - hjälp!

Inläggav sprallos » mån aug 16, 2010 09:49

Låter inte som nåt jag känner igen...men usch vad jobbigt. Jag skulle söka vård igen...hon är förmodligen uttorkad om hon kräkts och bajsat så sen i fredags + förra veckan.
sprallos

Inläggav sunbeam » mån aug 16, 2010 19:06

Knappt ätit nåt idag, lite välling vid 9.30 och lite ris och biff stroganoff vid fem... :( Dock druckit vatten o mjölk. Nu har hon somnat.

Hur många dagar klarar de små sig på mest vätska egentligen??
Ringer BVC/sjukvårdsrådgivningen imorrn igen :cry:
Bild

Bild
sunbeam

Inläggav Sinus » mån aug 16, 2010 19:31

Vår tjej hade diarré och kräktes till och från i över 2 veckor. Ingen visste vad det var. Och hon kräktes ungefär samma tid varje dag. Däremellan var det som om maten gick rakt igenom för den kom ut och såg ut ungefär som den gjorde när hon stoppade den i munnen. Ibland åt hon och ibland inte. Men vi slapp feber iaf. Pratade flera gånger med sjukvårdsrådgivningen och de sa att om små barn haft de symptomen i mer än två veckor ska man söka hjälp.
Jag tycker att du ska vända dig till sjukhuset, eller ring sjukvårdsrådgivningen så kan de fixa in er.
Vet att det är jättejobbigt när man inget kan göra och ingen verkar veta nåt!

Hoppas hon kryar på sig snart!
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » mån aug 16, 2010 19:40

Stackars liten. Hoppas hon blir bra snart igen. Det låter som någon slags virusinfektion. Joel fick oförklarliga prickar över hela sin kropp för 2 månader sen och hade hög feber med det, dock inga kräkningar, men det var ändå otäckt och vi blev faktiskt inlagda på sjukhus över natten för de trodde det kunde vara Kawasakis sjukdom. Dagen efter var han iaf bättre och vi fick åka "hem" (var på besök hos sprallos då) och dagen därpå igen var han feberfri och började bli sig själv igen. (Det var alltså inte någon Kawasakis sjukdom utan antagligen bara en vanlig virusinfektion.)

För att svara på din fråga så kan barn klara sig på bara vätska i ganska många dagar, t.o.m. veckor om jag inte missminner mig. Vätska är A och O, mat inte alls lika viktigt. Men självklart ska du ju ringa om du är orolig, eller åka in och låta en läkare titta på henne om hon inte blir bättre.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav sunbeam » lör aug 21, 2010 23:56

Efter att ha vaknat x flera för 4:e natten i rad och skrikit i magsmärtor åkte vi in med tösen, läkaren konstaterade ganska lugnt att det troligen är känslig för laktos så nu blir det laktosfritt ett par veckor för att se om det blir bättre. Hon sa att det var typiskt med de där magsmärtorna på natten och att dotterns kropp nog nått gränsen för hur mycket laktos hon tolererat, t.om febern och utslagen kunde nog bero på detta!
Jag hoppas doktorn har rätt för detta måste få ett slut..
Bild

Bild
sunbeam

Inläggav benicio » sön aug 22, 2010 10:57

Ja då är de säkert laktosen som är boven.
Förra året fick min son utslag som liksom flytta på sig blossade upp röda områden lite varstans. Feber hade han men dock ingen kräkning. Åkte till sjukhuset och de var femtesjukan, jag viste inte att de fanns något sådant men de är den femte barnsjukdomen som inte är så vanligt att dom drabbas av.

Men hoppas nu ni hittat orsaken till hennes magont och utslag, kan inte vara lätt för en sån liten att må så.
BildBild
benicio

Inläggav sunbeam » tis aug 24, 2010 10:51

*SUCK!* Måste få ur mig....
Här har man gått och varit nöjd i helgen över att Tilde har fått sova om natten också natten efter första dagen tillbaka på dagis så har hon ÅTERIGEN ont i magen och skriker!
De hade fått info på dagis om att vi kör strikt laktosfritt men jag vet att hon hade fått leverpatej på smörgåsen till mellis,kollar upp detta inatt och ser att leverpatej innehåller laktos... Jag blev arg och tyckte att det ska väl vara konstigt att inte dagispersonal har mer kunskap än mig om detta då det säkerligen måste finnas fler barn med laktosintolerans där!
Så jag tar upp det på morgonen på dagis å då var köksan där åxå och hon sa att hon bara beställer mjölkfri leverpastej - så då kunde det ju inte ha varit orsaken? De sa att annars hade hon fått laktosfri mjölk m.m, laktosfri sås till maten osv.

Jag blir så less, vad fan är det nu för fel isåfall!!?? Det gör ont i hjärtat av att se tösen ha så ont, jag trodde vi hade hittat orsaken... :(
Bild

Bild
sunbeam

Återgå till Barns hälsa & utveckling