2-4 åringar o tv-tittande
14 inlägg • Sida 1 av 1
2-4 åringar o tv-tittande
Hur mycket tid tillbringar era barn med tv-tittande per vecka?
- che
- Alltid online

Re: 2-4 åringar o tv-tittande
Oj vilken svår fråga. Tv:n brukar vara igång på kvällen när det är dags för välling och sen sängen, så det blir typ 30 min varje kväll. Sen på helgen blir det film på morgonen tills jag eller min man orkar kliva upp så det kan bli kanske 1 timme åt gången. Sen har vi en liten kille som gillar sin dator, och där blir han gärna sittandes på eftermiddagen när han varit på förskolan och är trött och medan jag fixar middag, det blir kanske 30 min om dagen, kanske fyra dagar i veckan. Så om man räknar ihop allt så blir det ca 7-8 timmar i veckan.
- Cissid
- Alltid online

Alldeles för mycket egentligen. Men när Gus kommer hem från fsk (mån, tis, ons) så vill han äta mellis och kolla på nån av sina favoritfilmer.
På lördagen brukar vi filmmysa med lördagsgodis. Så han ser fyra långfilmer i veckan...
Antagligen är det jättefel att låta honom göra det men han älskar sina filmer och jag har svårt att neka honom när vi vuxna också gärna varvar ner med film...
På lördagen brukar vi filmmysa med lördagsgodis. Så han ser fyra långfilmer i veckan...
Antagligen är det jättefel att låta honom göra det men han älskar sina filmer och jag har svårt att neka honom när vi vuxna också gärna varvar ner med film...
- Fru S.
- Alltid online

A har precis börjat intresserat sig för TV:n. Hon tittar på Barnkanalen (Bolibompa) en stund på mornarna innan dagis. Det började vi med efter att O kom hem för att jag ska få ihop matning och påklädning av båda barnen innan kl nio. Sen blir det ibland en stund på kvällen oxå, om vi kommer ihåg det. Så kanske en timma per dag i genomsnitt. Låter lite mycket, men samtidigt är jag tacksam över att jag kan avleda A lite när jag är upptagen med O. (Oj, vilken bra förälder jag kände mig som nu... Not.)
-

Lotta72 - Alltid online

aktivt eller passivt? min käre sambo och alltså barnens pappa är en sån där som sätter på tv:n så fort han kommer hem. jag är en sån som stänger av den så fort jag inte tittar på den för jag avskyr massa störande bakgrundsljud.
aktiv barn-tv blir innan fsk på morgonen när jag duschar och fixar, max 1 timma. på helgen blir det nog närmare två timmar på morgonen tror jag. det är bara miniscule (heter det så?) och morgongympan som verkligen fängslar mina barn så att de står framför tv:n och tittar från början till slut. men samtidigt är ju tv:n ofta på när sambon är hemma med barnen. men med mig 7-10 timmar/vecka som chansen finns till aktivt tv-tittande. med sambon vågar jag inte ens fundera på....
aktiv barn-tv blir innan fsk på morgonen när jag duschar och fixar, max 1 timma. på helgen blir det nog närmare två timmar på morgonen tror jag. det är bara miniscule (heter det så?) och morgongympan som verkligen fängslar mina barn så att de står framför tv:n och tittar från början till slut. men samtidigt är ju tv:n ofta på när sambon är hemma med barnen. men med mig 7-10 timmar/vecka som chansen finns till aktivt tv-tittande. med sambon vågar jag inte ens fundera på....
-

Kali - Alltid online

En stund varje morgon ungefär 20-40 minuter.
På eftermiddagen kan det hända att hon ser en stund när hon behöver lite nedvarvning också ungefär 20 minuter. Och sedan en stund på kvällen till vällingen.
Jag skulle tro att det handlar om upp till 10 timmar per vecka ibland. Dessvärre har det blivit så mycket nu sedan lillebror kom och jag inte orkar annat ibland.
Däremot är det ofta hon vill slå på tvn och sedan bara går därifrån. Så hon är inte helt fängslad av den. Enstaka gånger kan hon se en hel Pippifilm eller senaste favoriten Spöket Laban.
På eftermiddagen kan det hända att hon ser en stund när hon behöver lite nedvarvning också ungefär 20 minuter. Och sedan en stund på kvällen till vällingen.
Jag skulle tro att det handlar om upp till 10 timmar per vecka ibland. Dessvärre har det blivit så mycket nu sedan lillebror kom och jag inte orkar annat ibland.
Däremot är det ofta hon vill slå på tvn och sedan bara går därifrån. Så hon är inte helt fängslad av den. Enstaka gånger kan hon se en hel Pippifilm eller senaste favoriten Spöket Laban.
-

thepal - Alltid online

Här ses det MASSOR! Jag är så nöjd att han äntligen intresserar sig för film och tv. För han var inte ett dugg intresserad till för ett drygt år sen. Barnkanalen sätts på direkt på morgonen, då tittar han ett tag kanske 45 min eller nåt innan han går iväg och leker istället. Ska han till förskolan så åker han iväg ungefär samma tid. När han kommer hem är det mellis och sen vill han gärna se en film och slappa. Sen ser vi på tv även på kvällen innan läggning. Ofta tar han in leksaker och leker vid tv:n utan att titta "aktivt".
Är han ledig så blir det ofta film efter lunch då Ebba sover. Vi har en liten i köket som alltid står på, först morgon tv med nyheter osv, sen brukar jag antingen slå av den.
Så ja....här blir det mycket tv. Men jag tänker inte hetsa upp mig över det. Han leker bra även utan tv och är inte fixerad vid något program osv.
Är han ledig så blir det ofta film efter lunch då Ebba sover. Vi har en liten i köket som alltid står på, först morgon tv med nyheter osv, sen brukar jag antingen slå av den.
Så ja....här blir det mycket tv. Men jag tänker inte hetsa upp mig över det. Han leker bra även utan tv och är inte fixerad vid något program osv.
- sprallos
mycket... här står tv på hela dagarna... 
L har en egen tv i vardagsrummet där han bara kollar filmer som vi har köpt, han ser typ aldrig på bollibompa.
Men nu har vi ju det som underhållning då han måste ståträna mm minst en timme per dag iom att han har ett rörelsehinder, och eftersom han inte kan springa runt o leka själv utan att vi hjälper honom så blir det att han gärna vill titta på film då ist.
L har en egen tv i vardagsrummet där han bara kollar filmer som vi har köpt, han ser typ aldrig på bollibompa.
Men nu har vi ju det som underhållning då han måste ståträna mm minst en timme per dag iom att han har ett rörelsehinder, och eftersom han inte kan springa runt o leka själv utan att vi hjälper honom så blir det att han gärna vill titta på film då ist.
- Ki27
- Alltid online

Lucas tittar ca 30 min efter förskolan och då han är ledig tittar han ca 1 timme på fm då Jonathan sover.
Är han sjuk får han ligga i soffan nerbäddad och titta om han vill.
Lucas är ett mycket livligt barn och ibland så sätter jag på TV:n för att han ska varva ned, tyvärr är det nämligen så vissa dagar att han bara springer fram och tillbaka i lgh och gör en massa hyss, tex knuffar och drar i lillebror och då kan TV:n bryta detta.
Är han sjuk får han ligga i soffan nerbäddad och titta om han vill.
Lucas är ett mycket livligt barn och ibland så sätter jag på TV:n för att han ska varva ned, tyvärr är det nämligen så vissa dagar att han bara springer fram och tillbaka i lgh och gör en massa hyss, tex knuffar och drar i lillebror och då kan TV:n bryta detta.
- Lejonella
- Alltid online

Elis kollar TV varje dag efter förskolan, utom onsdagar för då går han på gympa. Han brukar vara ganska trött av att ha varit på förskolan åtta timmar och vill ta det lugnt en stund i soffan. Oftast tittar han ca en timme medan jag lagar mat, ibland aktivt och ibland passivt. Efter middagen kan TV stå på ett tag till, men då leker han oftast samtidigt. På helgen tittar han TV på morgonen. På lördagarna kollar vi Helt magiskt tillsammans, jag tycker det är dömysigt att poppa popcorn och mysa tillsammans (det är första gången vi kan kolla ett program tillsammans känns det som)!
Totalt skulle jag gissa att han kollar 10-12 timmar i veckan.
Totalt skulle jag gissa att han kollar 10-12 timmar i veckan.
- shoegal
- Alltid online

Ibland blir det mer och ibland mindre men jag skulle tro att det blir ca 10 timmar/vecka här hemma för Isabelle. Josefine har inte fattat grejen än (fast hon gillar "Rädda Joppe" och "Postis Pär" rätt bra faktiskt). TVn står ofta på utan att någon tittar, men jag försöker att träna bort det hos mig själv och sätta på musik istället.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Det går i perioder, Nova tittar mer på film under hösten än under sommaren. Nu är hon inne i en kombinerad lek/ titta period
Tv´n ska vara på medan hon leker. Och japp, hon har egen tv på rummet sen ett år tillbaka (inbyggd dvd och tillhörande vhs) som hon klarar av att sätta på själv. Det blir nog en timma om dagen i snitt, då hon väljer filmer. Mycket Pippi och Saltkråkan just nu
Tänker inte ha dåligt samvete då hennes äldre syskon tittat minst lika mycket ( kanske tom mera) på film/ tv i samma ålder och jag har inte märkt något negativt med det.
Faktum är ju att de lär sig av att titta & lyssna på film / tv.
Tänker inte ha dåligt samvete då hennes äldre syskon tittat minst lika mycket ( kanske tom mera) på film/ tv i samma ålder och jag har inte märkt något negativt med det.
Faktum är ju att de lär sig av att titta & lyssna på film / tv.
-

netty78 - Galen i vimedbarn.se

Hej! Vi skriver en kandidatuppsats om barn under 10 års påverkan på föräldrarnas konsumtion i mataffärer. Vi vore väldigt tacksamma för ert deltagande! Tack på förhand!
http://freeonlinesurveys.com/rendersurv ... tta2996670
http://freeonlinesurveys.com/rendersurv ... tta2996670
- bostromsofie
- Nykomling

14 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Allmänna trådar om barn