Banner Forum Image

18-månaders trots?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

18-månaders trots?

Inläggav MinisMamma » ons feb 24, 2010 23:16

Finns det nåt som heter så. Har för mig att det finns det.

Hur var/är era barn i den åldern?

Här så vägras det att ta på kläderna när vi ska gå ut och ta av kläderna när vi kommer in. Oftast så ligger han ner på mage nuförtiden och sparkas när jag tar på/av kläderna.

Han vill inte lägga sig utan ska protestera massor först och sitta i sängen och sura en stund.

Han vill bestämma själv när han ska äta välling t ex, inte när jag erbjuder honom den. Antar att han har börjat förstå att välling på kvällen betyder läggdags snart.

Vi kan leka en stund för att sen från ingenstans så blir han jätte sur över något och börjar gråta och sura. Springer iväg och trycker i nåt hörn eller mot en vägg/möbel och tittar surt på mig.

Och sen en massa mer jag inte kommer på just nu!

Vad har hänt med min snälla söta gosse!

Men sen får jag en massa kramar och pussar nu oxå. Så mysigt när han springer fram och ska kramas eller pussas helt spontant.. :D Så visst finns det fördelar med i denna ålder... :qaf
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Re: 18-månaders trots?

Inläggav Strumpan » tor feb 25, 2010 00:59

Yep det är samma här.
Isabelle surar inte riktigt på samma sätt, hon blir fly förbannad direkt och skriker i högan sky! Som tur är går det över fort men det blir många utbrott på en dag kan jag säga och en otrolig massa NEJ ifrån den lilla munnen. "Vill inte" och "Jag vill" är också flitigt använt.

För någon dag sen fick hon tex utbrott över att jag hällde i mjölk i hennes mugg innan hon hade låtsasdruckit klart ur den. Det var bara att hälla över mjölken i mitt glas och vänta på klartecken att hon var redo för mjölken :roll: .

Det är nu man får pröva på sitt tålamod hi hi.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav nilla6 » tor feb 25, 2010 10:09

hehe min kille e likadan, han e snart 18 månader o helt uppåt väggarna:S springer runt som tokig, klättrar överallt, upp på bord o stolar, vi säger åt honom men då flinar han o säger noooo o fortsätter, lr så blir han skitsur o kastar grejer lr stoppar fingrarna i halsen o surar.. hoppas d e en fas som går över snart..
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBild
nilla6
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » tor feb 25, 2010 10:35

Precis så som Strumpan skriver har vi det här också. Inget surande bara helt plötsligt så blir hon vansinnigt arg och skriker så öronen nästan trillar av.
Här går det dock inte att rätta till om man gjort "fel". Då är det liksom för sent redan.
Samtidigt är det som du säger MinisMamma, en mycket mysig ålder också. Tur är väl det.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav lolenona_84 » tor feb 25, 2010 10:48

skönt att höra att det är såhär i den här åldern. Gabriel är ju bara 16 månader men har haft detta humöret ett par veckor skulle jag tro. Börjar få VÄLDIGT mycke egen vilja men jag tycker det är rätt charmigt oftast :D
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav SofieLouise » tor feb 25, 2010 10:59

Här har vi oxå en kille som blir arg som ett bi när han får ett nej, springer iväg och dunkar huvudet i väggen/dörren/möbler... *suck* gör ont i mammahjärtat när han skadar sig själv men vi försöker ignorera och hoppas på att det är en övergående fas.. Annars så är han väldigt pussig å kramig, riktig myspojke! Mycket slängpussar å vanliga pussar får vi <3
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
SofieLouise
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor feb 25, 2010 11:53

hahaha o inte blir det bättre heller! ;) utbrott för att man försöker ta på "fel" strumpa eller sjunger "fel" sång osv har vi hundra om dagen.... ibland går det bara inte att hålla sig för skratt :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus » tor feb 25, 2010 11:55

Här är en till med ett fruktansvärt humör! Blir arg som ett bi och skriker och slåss. Det enda som kan funka är att jag säger "kan du hjälpa mig" eller "kan du visa mig" så att hon får hjälpa till, då blir allt så mycket roligare. Men det funkar ju tyvärr inte varje gång :)
Och när man säger nej så antingen flinar hon, blir jättearg eller gör om det 10 ggr... så nog prövas tålamodet.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav HärligaTöser » tor feb 25, 2010 15:04

här har vi två sådana.
har hållit i sig sedan 18mån ungefär.

V: hon säger, vill inte, ska inte, hittar på bus hela tiden och sedan lägger dövörat till.
E: hon skriker när hon inte får som hon vill. riktigt galltjut och lägger sig på marken och där ligger hon.
hon kan få så många ggr om dagen. ibland tryter ju tålamodet riktigt.
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus » tor feb 25, 2010 15:20

HärligaTöser: är glad att jag bara har en att tampas med, vet inte om mitt tålamod skulle räcka lika långt som ditt. Men samtidigt kanske man inte har nåt val... Men jag beundrar dig i vilket fall!
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav HärligaTöser » tor feb 25, 2010 17:41

sinus: tack, men ibland vill man sälja sig på blocket, men då får man tillbaka: annonsen är ej giltrig, men får ej skänkas bort. :)
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Inläggav myyma » tor feb 25, 2010 20:18

Jodå Minismamma.
Den lilla söta pärlan här hemma, hon har humör. Hon vet hur saker ska bli gjorda, och hur hon vill ha det .. och får hon inte då, springer hon iväg och surar (gärna tryckt intill vägen) hehe.
- Men lika go är hon för det, <3
Bild

Bild
myyma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tor feb 25, 2010 20:22

Lily föddes nästan sån så vi har haft våra duster! :) Det går knappt att klä på henne eftersom hon vrålar och ålar sig så mycket. Och gud förbjude att hon inte får ta en glass när hon vill! Det har blivit så jobbigt med utbrotten att vi har börjat frysa vanlig naturell yoghurt och så äter hon det som glass. Då gör det liksom inget om hon får en varje dag. :)

Men jag tror som Jesper Juul, att det finns inga trotsåldrar. Barnen börjar bli självständiga och visar sin egen vilja och det är vi föräldrar som trotsar dem genom att säga emot! :)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » tor feb 25, 2010 21:11

Haha jag känner igen detta :PTindra tål inte ett nej...
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tor feb 25, 2010 21:22

Vad skönt att det inte bara är Noel... :)

Antar att det är såna dom är tills dom flyttar hemifrån... haha...

Men jag hoppas att det bli bättre snart ändå. Han kanske är extra grinig för han har en massa tänder på gång samtidigt. Eller så blir det kanske bättre när han kan prata ordentligt.. (hoppas hoppas hoppas)
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling