Annons
Bli medlem

18 mån vaccineringen

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

18 mån vaccineringen

Inläggav Strumpan tor mar 18, 2010 02:03

Det finns kanske en tråd eller nåt om det men jag orkar inte leta.

Hu reagerade era småttingar på sprutan? Med feber och i så fall hur länge?

Isabelle fick feber natten till söndag och har haft det varje natt sen dess. Hon kommer med all säkerhet ha det i natt igen. Hon fick sprutan i onsdags (lite senare pga vår flytt).
Hittills har det bara varit på nätterna, men i kväll började det tidigare.
Hon har börjat hosta och snora också så nu vet jag inte om det är sprutan eller en förkylning.
Hennes kompis W fick sprutan i torsdags och har exakt samma symtom som henne nu.

Egentligen spelar det ingen roll men jag är lite nyfiken av mig hur det var för er :) .
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Re: 18 mån vaccineringen

Inläggav grynet_å_jag tor mar 18, 2010 10:21

Nils fick inga reaktioner som vi märkte av och han fick ju dessutom 12 och 18-månaders samtidigt i somras! Men det där är ju så olika och det är ju helt normalt att få feber.
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma tor mar 18, 2010 11:20

Noel har inte fått sin än, han ska få den på måndag. Men hans kompis fick den för 2-3 veckor sedan. Han reagerade på sprutan efter ca 1 vecka (tydligen så kan det gå så lång tid innan reaktionen kommer) och han fick jättehög feber (över 41 grader) och febern gick upp så fort att han fick hemska feberkramper mitt i natten så att han fick åka ambulans för att han inte syresatte sig själv. Hemskt var det för hans föräldrar.
Men den här lilla killen får feber väldigt lätt och har det rätt ofta. Kan ju vara därför han reagerade som han gjorde.

Vill ju inte skrämmas men jag känner mig lite orolig när Noel ska få sin, fast han aldrig reagerat direkt nåt på sina vaccinationer.
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda tor mar 18, 2010 11:39

Thea fick sin i somras och vad jag minns så hade hon nån enstaka febertopp. Febern kan ju komma inom en två veckorsperiod. Men det Isabelle har nu tycker jag låter som en feber som hör ihop med förkylningen. Thea har precis tillfrisknat från en sån pärs, feber i en vecka och hosta och snuva. Det är fjärde vändan sen i julas, puh!

Minismamma; Feberkramper kan egentligen alla barn få, men vissa är mer benägna än andra. Det som orsakar krampen är ju att febern stiger eller sjunker för fort. Det är inget som har med vaccinationen att göra.
Oroa dig inte för något som du inte kan påverka, om Noel aldrig har haft en kramp tidigare så finns det ju absolut inget som talar för att han ska få det nu.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan tor mar 18, 2010 13:08

Tack för era svar!

Nej precis som du säger magda så är det nog förkylningen. Hon brukar ju inte reagera på sprutorna.

Och till min enorma lättnad så hade hon bara lite feber i natt :) . Det var lite skönt att få sova utan en unge i sängen som kastar sig av och an. Hoppas att det har vänt nu.
Nu gäller det bara att vända tillbaka dygnet igen. Eftersom vi har vaknat så mycket på natten dom senaste dagarna så sover hon gärna till 10-11 på förmiddagen :shock: . Och då får jag ofta väcka henne.
Bella har också varit sjuk extremt mycket sen julas! Fyra kräksjukor, en öroninflammation, och typ tre förkylningar med feber. Inte kul.

Minismamma; Jag har också varit nojjig över feberkramper. Mina vänner son fick det på julafton och det var såklart väldigt otäckt.
Det är ju som sagt inte alls säkert att Noel får det någonsin, men det är ju inte lätt att släppa det ändå kan jag tänka.
Det jag brukar göra för att kanske kunna förebygga risken för kramper är febernedsättande, lägre temperatur i sovrummet, ingen pjamas eller täcke och försöka få i henne vatten som kyler ner lite innifrån.
Jag vet tex att mina vänners son brukar ha väldigt mycket kläder på sig och att dom hade det väldigt varmt inomhus (eldade i öppna spisen+mycket folk) när kramperna kom.
Dom agerade precis rätt och fick av honom kläderna och sprang ut med honom utomhus.

Dom där grejerna kanske inte spelar sån stor roll men det känns bättre att försöka göra någonting iaf :) .
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal tor mar 18, 2010 14:12

Minna har inte reagerat på tidigare sprutor men MRP-vaccinet gav hög feber en dryg vecka efter sprutan. Hon vaknade på natten och var jättevarm och ledsen och hade då svårt att komma till ro. Hon sov oroligt hela natten och dagen efter kändes hon liite varm men sen gav det med sig. Hon fick även prickar på magen som antagligen var av mässlingdelen i vaccinet.
Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sasoki tor mar 18, 2010 14:57

Jag frågade läkaren om feberkramper vid vacc. just för jag hört det du MinisMamma berättade för mej.
Men hon sa att det inte var något farligt, går över på en kvart ungefär. Oftast åker man in för det är så otäckt, men de gör inget åt det utan man får stanna kvar bara för att man soom förälder är orolig.
Men svalt sovrum, och skulle det hända så kyl ner barnet så fort det går, av med kläder, öppna fönstert osv.
Jag hoppas Leon slipper nått, han fick sin igår.

De kan få röda utslag också av vacc, som mässling, men de är inget farlig.
Bild
Sasoki
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* tor mar 18, 2010 18:09

Hannah fick sin spruta för 9 dagar sedan och har inte reagerat något alls på den. Jag hoppas att det inte blir någon reaktion hädanefter heller. :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret tor mar 18, 2010 19:39

Oskar fick feber efter ca en vecka som häll i sig i en dag ungefär sen efter ytterligare några dagar så fick han lite röda prickar främst på magen. Han aldrig reagerat tidigare men det är tydligen väldigt vanligt att barn reagerar på just detta vaccin.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sasoki sön mar 21, 2010 11:39

Hur ser sånna där mäslingsutlag ut? Det är väl som prickar va?

För idag har Leon en rodnad över ena bröstet o lite på skuldran. Huden känns lite annorlunda där med... undrar om det är efter sprutan, det är 6 dagar sen nu.
Jag har iaf smörjt in honom med Bephanten så jag får se om det försvinner, han verkar må bra iaf.
Bild
Sasoki
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi sön mar 21, 2010 16:25

jag va jättenojjig när mina skulle få den...men inget hände :) ... så det va ju skönt
Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Malibu sön mar 21, 2010 16:27

Min dotter blev riktigt dålig efter några dagar, men läkaren sa att om det skulle komma reaktioner på sprutan så skulle det bli efter 10 dagar, så jag vet inte om det var en rejäl förkylning eller p.g.a sprutan. Hon blev iaf snorig, hostig och hade hög feber nästan en vecka.
BildBild
Användarvisningsbild
Malibu
Stammis
Stammis

Inläggav Sasoki sön mar 21, 2010 20:00

Sasoki skrev:Hur ser sånna där mäslingsutlag ut? Det är väl som prickar va?

För idag har Leon en rodnad över ena bröstet o lite på skuldran. Huden känns lite annorlunda där med... undrar om det är efter sprutan, det är 6 dagar sen nu.
Jag har iaf smörjt in honom med Bephanten så jag får se om det försvinner, han verkar må bra iaf.

Nån som vet?
Bild
Sasoki
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret sön mar 21, 2010 20:05

Sasoki jag vet inte Oskar fick som prickar iaf.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessica81 sön mar 21, 2010 20:07

Min bvcsköterska sa att det kunde bli lite olika typer av utslag från sprutan eftersom det är flera olika sjukdomar i ett. Men mest röda prickar över magen. Dessa utslag smittar inte, så det är främst febern man ska hålla koll på. Hoppas det blir lindrigt för er! Hannes har precis fått lite feber, fick sprutan för 5 dagar sen, inga prickar än. :)
Bild Bild
jessica81
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling