Banner Forum Image

1-åring som varit lös i magen länge

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

1-åring som varit lös i magen länge

Inläggav sunbeam » mån jan 16, 2012 13:00

Min dotter har gått från att vara hård i magen (fått ge laktipex tidigare) till att vara lös, i minst 4 veckor nu.
Ibland brunt/grönt/slemmigt/grynigt och med osmälta matbitar. Ingen feber och är glad och pigg på dagarna. Har fått tänder men undrar om det är fler på gång..? Inatt var hon vaken ett tag (igen), var dock inte ledsen, det bubblade i magen och hon fes, bajsade sedan på morgonen. Har lite torra fläckar på benen. Kan det vara allergi mot nåt eller tänder eller bara en fas?
Hon sover mycket sällan hela nätter, har inte gjort det sen runt 8 månader (jo, vi är less och trött här hemma)
Nån som känner igen sig eller har råd att ge? Ska prata med BVC idag åxå.
Bild

Bild
sunbeam
Har vimedbarn.se som startsida

Re: 1-åring som varit lös i magen länge

Inläggav Stina » mån jan 16, 2012 13:06

Hej, jag tänker att det kanske skulle vara möjlkallergi? Det förutsätter ju såklart att hon äter någon sådant?
Hur har kostförändringen sett ut de senaste veckorna?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav sunbeam » mån jan 16, 2012 13:26

Hon har ätit som tidigare, ingen mjölk (är som sin syster som helst dricker vatten). Dricker fortfarande 6-mån välling då jag vet att de kan bli lös i magen av fullkorn. Jag funderade åxå om det var mjölkallergi tidigare för då var hon oftast grinig och ledsen om nätterna då hon vaknade, men nu vete katten...
Bild

Bild
sunbeam

Inläggav Anna_Lindberg » sön jan 22, 2012 23:02

Det är mjölk i vällingen.
Vår dietist beskrev vällingen som att ge ett glas mjölk.
Vår son är mjölkallergisk och när det var som värst rasade han ett kg i vikt på en månad.
Det rann ur honom. Vi kunde byta upp till 6 blöjor innan lunch.
Illaluktande diarreer med matbitar kvar i.
Användarvisningsbild
Anna_Lindberg
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav Stina » sön jan 22, 2012 23:32

oj, det får du kolla upp på din vällingförpackning.
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav sunbeam » ons jan 25, 2012 18:51

Som att ge ett glas mjölk!? Önskar ju att man kunde ge nåt annat än välling när de är så små, provade med äggmjölk tidigare (äggula, smör & hett vatten ihopmixat) men det var inte så poppis.
Anna, hade din son ont och skrek? Vi behöver inte byta blöja ofta, bajsar 1-3 ggr/dag men verkar inte ha ont. Visade sig dock hos Bvc att dottern planat i vikt så vi har tagit blodprov för gluten & mjölk, väntar på svar.

Ingen som vet hur pass besvärligt de kan få av tänderna, om de håller på att få mycket tänder under en lång period; kan de inte ha lös avföring då?
Bild

Bild
sunbeam

Inläggav Anna_Lindberg » ons jan 25, 2012 20:19

ibörjan var han hård. gasig och alltid magknip.
Efter en maginfluensa vände det och det blev diareer istället.
Gult slemmigt och väldigt illaluktande.
Det finns mjölkfria vällingar. En från enago och en från semper. Den från semper är en blå förpackning.
Användarvisningsbild
Anna_Lindberg
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav sunbeam » fre jan 27, 2012 08:35

Den här veckan har sömnen blivit bättre för dottern och hon äter bättre, sovit hela natten ett par dagar nu :) Borde man inte märka av att de har ont i magen vid överkänslighet? Men hon var som din son innan, alltid hård i magen (efter jag slutade amma)

Min äldre dotter blev tillfälligt laktosintolerant efter en maginfluensa, vi körde laktosfritt ett tag sen försvann det. Hon skrek om nätterna.
Bild

Bild
sunbeam

Inläggav Golli » ons feb 01, 2012 11:06

Jag tycker inte att du ska vara orolig. De flesta småbarn har en "krånglig" avföring. Inte alls som vuxnas. Dvs de har en annan konsistens på bajset utan att det behöver vara något fel som allergi. De torra utslagen beror nog på att barnet är torr i huden, smörj med miniderm eller annan hudlotion om det inte hjälper utan det är mer som ett eksem så finns det salvor med lite kortison i på apoteket. Man brukar få fråga efter dem i kassan eftersom de inte finns ute i butiken. Utslagen beror säkert på det torra och kalla klimatet just nu.
Min son har varit lös i magen i princip hela livet. Vi har endast gett honom majsvälling, ingen havrevälling. Så fort han har fått det har han fått diarré. Nu har vi börjat ge 1 msk havrevälling i majsvällingen på kvällen, vi vänjer in magen. Nu äter han havregrynsgröt till frukost varje morgon och magen tål det. ´
Jag förstår om ni undrar om det måste vara en allergi eller annat tarmfel men det är det oftast inte. Mår ditt barn bra, som det verkar, så behöver ni inte vara oroliga.
Lycka till!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Golli
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling